Uy » Online olimpiada » Ona tili va adabiyot olimpiada » 10-sinf Ona tili va adabiyot olimpiada №3 Ona tili va adabiyot olimpiadaTuman 2022-2023 o'quv yili 10-sinf Ona tili va adabiyot olimpiada №3 InfoMaster Avgust 19, 2024 85 Ko'rishlar 5 izohlar SaqlashSaqlanganOlib tashlandi 0 0 12345678910111213141516171819202122232425 Vaqtingiz tugadi! 10-sinf Ona tili va adabiyot olimpiada №3 2022-yil 12-oktabr: 2022-2023 o'quv yili tuman bosqichida tushgan savollar! 1 / 25 “Osiy banda” asarining janri? A) hikoya B) roman C) qissa D) drama 2 / 25 “Ul sanamkim suv yaqosinda pqridek o’lturur, G’oyati nozikligidin suv bila yutsa bo’lur.” Atoyi ushbu baytidaqaysi badiiy san’at turidan foydalangan? A) Tashbeh B) Husni ta’lil C) Talmeh D) Iyhom 3 / 25 Polvonlar abjirlikda bir-biridan o‘tadi, kurashda goh unisi, goh bunisi yutadi. Ushbu qo‘shma gapda sodda gap qismlari qanday bog‘lovchi vosita yordamida bog‘langan? A) ayiruv bog‘lovchisi B) nisbiy so‘zlar C) ohang D) ergashtiruvchi bog‘lovchi 4 / 25 Qaysi gapda tirening qo‘yilish sababi boshqalaridan farq qiladi? A) Qo‘l yugurigi – oshga, til yugurigi – boshga. B) Vaqting ketdi – baxting ketdi. C) Hosilning otasi – suv, onasi – mehnat. D) Toshkent – O‘zbekiston Respublikasining poytaxti. 5 / 25 Berilgan gaplar va ularda ishtirok etgan fe’l shakllari to‘g‘ri moslashtirilgan javobni aniqlang. A) 1-a, b, d, f; 2-a, b, f, g B) 1-b, d, e, f; 2-a, d, f, g C) 1-a, b, e, f; 2-b, f, g D) 1-b, d, f; 2-a, b, f, g 6 / 25 Ey yel, borib ahbobqa nomimni degil! Har kim meni bilsa, bu payomimni degil! Mendin demagil gar unutulg‘on bo‘lsam, Har kimki, meni so‘rsa, salomimni degil. (Bobur) Ushbu ruboiydagi raviyni aniqlang. A) n harfi B) l harfi C) m harfi D) i harfi 7 / 25 Qaysi javobda tarkibidagi barcha undoshlari un paychalarining ishtirokiga ko‘ra o‘zaro bir xil tasnif qilinadigan sifatlar qatori berilgan? A) vafo, havo, suv B) go‘zal, zebo, baland C) yolg‘iz, vafosiz, yashil D) o‘rmon, dala, maydon 8 / 25 “Xoja Ahmad Yassaviy – Turkiston mulkining shayx ul-mashoyixidur. Maqomati oliy va mashhur, karomoti matavoliy (hayratlanarli) va nomahsur (chegarasiz) ermish. Imom Yusuf Hamadoniyning as’hobidindur (suhbatdoshi)”. Ahmad Yassaviy haqidagi ushbu fikr kimning qaysi asaridan olingan? A) Alisher Navoiy “Nasoyim ul-muhabbat” B) Alisher Navoiy “Mahbub ul-qulub” C) Alisher Navoiy “Majolis un-nafois” D) Bobur “Boburnoma” 9 / 25 Qaysi javobdagi gaplarda vergul tinish belgisi o‘zaro bir xil punktuatsion qoida asosida qo‘yilgan? A) Bir kishining bir necha o‘g‘illari bo‘lib, ular tez-tez o‘zaro nizo qilib turishar edi. Mening fikrimcha, o‘z o‘rnida aytilgan so‘z ko‘p muammolarning yechimi bo‘la oladi. B) Vatanning kun sayin obod bo‘layotgani, yangi yo‘llar, muhtasham imoratlar barpo etilayotgani yurtdoshlarimiz qalbiga faxr-iftixor baxsh etmoqda. Navoiy, Bobur, Mashrab singari jahonga mashhur shoirlar ruhi hamisha bizni insoniy kamolot sari chorlab turadi. C) Din, tibbiyot, tarix, huquq va astronomiya sohalarida Amir Temur o‘ta biluvchan edi. Yoshlikda zahmat chekib ilm o‘rgansang, kasb-hunar egallasang, qariganda rohat topasan. D) Odamlarsiz yashama, odamlar orasida bo‘l. Insonni ehtiros emas, uning buyuk bisoti – aqli, tafakkuri boshqarishi kerak. 10 / 25 Matndagi xatoliklar haqidagi to‘g‘ri fikrni aniqlang. Alisher Navoiy Buyuk o‘zbek shoiri va mutafakkiri Alisher Navoiy 1441-yilning 9-fevralida tug‘ildi. Shoirning sherlari XV asrning 60-yillaridayoq mashhur bo‘la boshladi. Shoirning ilk devonlari bundan darak beradi. Yillar o‘tishi bilan Alisher Navoiy asarlarini shuhrati ortib bordi va butun jahonga tarqaldi. Yevropa va Osiyodagi barcha davlatlarda Alisher Navoiy kitoblarining yoyilishi, ularning o‘nlab tillarga tarjima qilinganligi buning yorqin dalilidir. Alisher Navoiy asarlari o‘zining badiyligi, mazmundorligi va go‘zalligi bilan Nizomiy Ganjaviy, Sa’diy, Hofiz Sheroziy, Abdurahmon Jomiy asarlaridan ustun turar edi. Shuning uchun uning ustozi, fors-tojik adabiyotining ulkan namoyandasi Abdurahmon Jomiy Alisher Navoiy ijodi xususida shunday deb yozgan: “Shukrlar bo‘lsinki, u she’rlarini turkiy (ya’ni o‘zbek) tilida ijod qilgan. Agar u forsiy tilda ijod qilganda, bizning asarlarimizni hech kim o‘qimas edi”. A) Matnning I qismida imloviy xatolik mavjud. B) Matnning III qismida so‘z qo‘llash bilan bog‘liq uslubiy xatolik mavjud. C) Matnning II qismida qo‘shimcha qo‘llash bilan bog‘liq uslubiy xatolik mavjud. D) Matnning IV qismida so‘z qo‘llash bilan bog‘liq uslubiy xatolik mavjud. 11 / 25 Qaysi so‘zlar ravish turkumiga mansub? A) beaql, mehmonxona B) minglarcha, mardlarcha C) do‘stona, to‘yona D) ertalab, olg‘a 12 / 25 Tarkibidagi barcha otlar shaxs otlari hisoblanadigan gapni toping. A) Hulkar goh Avazga, goh Salimga qarab hayron turar edi. B) Shayxontohurdagi guzarda baqqollar, sartaroshlar, zargarlar juda serob. C) Bittasi toshkentlik Yusufbek hojining o‘g‘li Otabek. D) Aravakash mo‘mingina, muloyim, kamgap kishi. 13 / 25 “G‘orda yotar edi, xurrakni baland tortar edi, botmon nosvoyni to‘rt bo‘lib otar edi, yurish-turishi odamlarga xatar edi, ne er yigitlarni ikki pulga sotar edi, yaxshilikni uch pulga olmay, qayerda yomonlik bo‘lsa, izlab yetar edi”. Rustamxon” dostonidan olingan ushbu parcha kim haqida? A) Momogul maston B) Qizil dev C) qalandarlar D) ikki kundosh 14 / 25 Qaysi gapda chaqmoq so‘zi ko‘chma ma’noda qo‘llangan? A) Mana chaqmoq chaqdi nogahon, zimiston tun choki so‘kilar. B) Abdushukur bodom-pista chaqib, achchiq choy ichib, yayrab o‘tirardi. C) Hindistonda ilon chaqishidan har yili minglab kishi halok bo‘ladi. D) Iboralarning ma’nosini chaqib olishga harakat qilish kerak. 15 / 25 … - tovushlar ohangdorligi, asosan, bir xil tovushlarning takrorlanishi natijasida yuzaga keladigan ohangdorlikdir. Nuqtalar o‘rniga mos keladigan atamani aniqlang. A) istiora B) alliteratsiya C) ishtiqoq D) so‘z takrori 16 / 25 Quyida berilgan so‘zlarni ma’nolari bilan birlashtiring. A) 1-h, 2-a, 3-e, 4-g, 5-b B) 1-h, 2-a, 3-f, 4-i, 5-b C) 1-h, 2-a, 3-f, 4-g, 5-d D) 1-h, 2-i, 3-e, 4-a, 5-d 17 / 25 Xalq ertangi kuni yaxshiroq bo‘lishini istasa, birlashmog‘i, uyushmog‘i va haqiqat uchun kurashmog‘i kerak. Ushbu gap haqidagi noto‘g‘ri hukmni aniqlang. A) Ergashgan qo‘shma gap hisoblanadi. B) Eganing uyushib kelishi kuzatiladi. C) Ham ot kesim, ham fe’l kesim ishtirok etgan. D) Qaratqich aniqlovchi to‘ldiruvchiga tobelanib kelgan. 18 / 25 bodparak, barak, shapati ushbu so‘zlar qanday so‘zlar hisoblanadi? A) atamalar B) tarixiy so‘zlar C) arxaik so‘zlar D) shevaga xos so‘zlar 19 / 25 Qaysi gapda qiyoslash munosabatli bog‘langan qo‘shma gap mavjud? A) Yaxshi o‘g‘il – el obro‘si, yaxshi qiz – uy obro‘si. B) Baxt odamni emas, odam baxtni vujudga keltiradi. C) Suv keldi – nur keldi. D) Mehnat hayot chirog‘iga yog‘ quyadi, tafakkur esa uni yoritadi. 20 / 25 Imloviy jihatdan noto‘g‘ri yozilgan so‘zlar qatorini aniqlang. A) tarjimayi hol, shavqat, tazyiq o‘tkazmoq B) suqilmoq, tushunmoq, uchurmoq C) taalluqli, tamoyil, qoyida D) avf etmoq, tadbiq etmoq, gursillamoq 21 / 25 Qaysi gapda fe’lning hozirgi zamon shakli kelasi zamon ma’nosida ishlatilgan? A) Balki, Habib Abdulla bo‘lib, Sahrolarda ochajaksan kon. B) Yaxshi qol, ey dilbarim, dilda kadar ketmoqdaman. C) Yakshanba kuni dam olishga ketyapmiz. D) Kun juda qizdiryapti. 22 / 25 Avval ular bizga yetib olishsin // keyin birga jo‘naymiz. Ushbu qo‘shma gap qismlari orasiga qaysi tinish belgisi qo‘yiladi? A) ikki nuqta B) vergul C) tire D) nuqtali vergul 23 / 25 Men she’r yozsam, endi uni qog‘ozga emas, anov yal-yal yonayotgan o‘tga yozaman . Berilgan she’riy parcha haqidagi to‘g‘ri mulohazani aniqlang. A) Ravish turkumiga mansub bitta so‘z qatnashgan. B) Tuzilishiga ko‘ra sodda gap hisoblanadi. C) Sifatdosh, ravishdosh va sof fe’l ishtirok etgan. D) Ushbu she’riy parchada ikkita olmosh ishtirok etgan. 24 / 25 Qaysi gapda ikki xil nisbatdagi fe’l ishtirok etgan? A) Tilning biz yo‘qotib ulgurgan boyligini tiklash, iste’moldan chiqarilgan so‘zlarni o‘rniga qaytarish zarur. B) So‘zni o‘z o‘rnida to‘g‘ri ishlata bilish uchun uning leksik ma’nosini anglash zarur. C) Nutqning aniq va ravshan bo‘lishi, avvalo, so‘zdan to‘g‘ri foydalanishga bog‘liq. D) So‘zning leksik ma’nosini tushunmaslik uni xato qo‘llashga olib keladi. 25 / 25 Matn qismlaridan kelib chiqib, ularda ilgari surilgan fikrlar haqidagi qaysi hukm noto‘g‘ri ekanligini aniqlang. Alisher Navoiy Buyuk o‘zbek shoiri va mutafakkiri Alisher Navoiy 1441-yilning 9-fevralida tug‘ildi. Shoirning sherlari XV asrning 60-yillaridayoq mashhur bo‘la boshladi. Shoirning ilk devonlari bundan darak beradi. Yillar o‘tishi bilan Alisher Navoiy asarlarini shuhrati ortib bordi va butun jahonga tarqaldi. Yevropa va Osiyodagi barcha davlatlarda Alisher Navoiy kitoblarining yoyilishi, ularning o‘nlab tillarga tarjima qilinganligi buning yorqin dalilidir. Alisher Navoiy asarlari o‘zining badiyligi, mazmundorligi va go‘zalligi bilan Nizomiy Ganjaviy, Sa’diy, Hofiz Sheroziy, Abdurahmon Jomiy asarlaridan ustun turar edi. Shuning uchun uning ustozi, fors-tojik adabiyotining ulkan namoyandasi Abdurahmon Jomiy Alisher Navoiy ijodi xususida shunday deb yozgan: “Shukrlar bo‘lsinki, u she’rlarini turkiy (ya’ni o‘zbek) tilida ijod qilgan. Agar u forsiy tilda ijod qilganda, bizning asarlarimizni hech kim o‘qimas edi”. A) Matnning I qismida Navoiyning hayotiga oid ma’lumot berilgan. B) Matnning IV qismida Navoiyning turkiy tilda ijod qilganligi haqida fikr bildirilgan. C) Matnning III qismida Navoiy haqida ustozlarining e’tirofi keltirilgan. D) Matnning II qismida Navoiyning dunyoga mashhurligi haqida fikr bildirilgan. 0% Fikr-mulohaza yuboring Tomonidan Wordpress Quiz plugin Author: InfoMaster Foydali bo'lsa mamnunmiz