11-sinf Ona tili va adabiyot olimpiada №3 Oktabr 14, 2022Oktabr 14, 2022 da chop etilgan InfoMaster tomonidan 11-sinf Ona tili va adabiyot olimpiada №3 ga fikr bildirilmagan. 3 12345678910111213141516171819202122232425 Vaqtingiz tugadi! 11-sinf Ona tili va adabiyot olimpiada №3 2022-yil 12-oktabr: 2022-2023 o'quv yili tuman bosqichida tushgan savollar! 1 / 25 Qaysi javobdagi barcha so‘zlar tarkibida til orqa burun undoshi qatnashgan? A) tong, shtanga, ko‘rdingiz B) tongi, yengildi, dengiz C) jarang, singil, bugungi D) so‘nggi, kongress, tungi 2 / 25 O`xshash variant boshiga ko`tarmoq bo`lgan ibora qaysi gap tarkibida sifatlovchi aniqlovchi vazifasida qo`llangan? A) Qurboy Tillayevning soyasiga ko`rpacha soladigan odamlar xilidan B) Saida ayvonning soyasiga ko`rpacha yozdi. C) Soyasiga salom berishning kimga keragi bor o`zi? D) “Sizning soyangizga ko`rpacha to`shaydiganga nega ishonasiz o`zi”,- dedi Saidiy tutaqib 3 / 25 Quyidagi gaplardan qaysi birida yordamchi so‘z turkumining barcha turi ishtirok etgan? A) Ma’naviyat insonga ona suti va ota namunasi, ajdodlar o‘giti bilan singadi. B) Ey farzand, aqlli, farosatli va ilm-u hunarli kishilar bilan do‘st bo‘l. C) Polvonning qo‘li kuch bilan o‘ziga tortar, ammo bir qarich ham oldinga siljitolmasdi. D) Mehmonlar osh-suv taraddudiga yo‘l qo‘ymasdan, sut-qatiq bilan quruq choy ichib, darhol o‘tirgan joylariga uzandilar va aravada urinib kelganlari uchun uzanar-uzanmas uyquga ketdilar. 4 / 25 Berilgan gaplar va ularda ishtirok etgan fe’l shakllari to‘g‘ri moslashtirilgan javobni aniqlang. A) 1-a, d, e, f, g; 2-a, b, f, g B) 1-a, d, e, g; 2-a, f, g C) 1-a, b, d, e, f, g; 2-a, b, f D) 1-b, d, e, f, g; 2-b, g, f 5 / 25 Qaysi javobdagi gaplarda tire tinish belgisi o‘zaro bir xil punktuatsion qoida asosida qo‘yilgan? A) Mehnati halol baholansa, yerning sohibi – dehqonning hech kimdan kami bo‘lmaydi. Xalqaro savdo yo‘li – Buyuk ipak yo‘li Temur va Temuriylar davrida juda serqatnov bo‘lgan. B) Yaxshi o‘g‘il – el obro‘si, yaxshi qiz – uy obro‘si. Qor yog‘di – don yog‘di. C) Nabiram – Sayyora shu yerda tarbiyalanyapti. Gullar, daraxtlar, bog‘lar – barchasi bahor nafasini his qilmoqda. D) Yurting tinch – sen tinch. Turnalar arg‘imchog‘i g‘ira-shira osmon ortiga – bulutlar bag‘riga singiydi. 6 / 25 Ko‘ngli tilagan murodig‘a yetsa kishi, Yo barcha murodlarni tark etsa kishi. Bu ikki ish muyassar bo‘lmasa olamda, Boshini olib bir sorig‘a ketsa kishi. Ushbu ruboiydagi raviyni aniqlang. A) s harfi B) i harfi C) t harfi D) a harfi 7 / 25 Ham qaratqich aniqlovchini, ham sifatlovchi aniqlovchini bevosita tobelantirgan hol ishtirok etgan gapni aniqlang. A) Yolg‘izlikning rutubatli ko‘chalarida, Ne-ne oltin fasllarim o‘tdi junjikib. B) Bir yo‘l chekkasida yotibman nolon, Chorasiz bo‘lsam-da, men ham tirik jon. C) Bir kishi umrining so‘ngiga qadar, Yig‘di mol-u dunyo, yig‘di siym-u zar. D) Shuni esingdan chiqarma: aql dilning oltin kalitidir. 8 / 25 Imloviy jihatdan to‘g‘ri yozilgan so‘zlar qatorini aniqlang. A) muolija, mobodo, tamoman B) mutaxasis, qutulmoq, tomosha C) taqiqlamoq, xayol, qat’i nazar D) asqotmoq, o‘g‘irlamoq, ta’ma qilmoq 9 / 25 Qaysi gapda ko‘makchi fe’l ish-harakatning davomiyligini bildirib kelgan? A) Qo‘qonga nonushta mahalida kirib keldik. B) Indamay g‘ishtlarni ustma-ust taxlay boshladi. C) Yodgor o‘z yonimda. Ba’zan Mehrixonlar oilasiga ham borib-kelib turadi. D) Mo‘ysafid gullarni shiyponga qo‘yib, mehmonlar bilan ko‘risha ketdi. 10 / 25 Quyida berilgan so‘zlarni ma’nolari bilan birlashtiring. A) 1-i, 2-a, 3-e, 4-f, 5-b B) 1-g, 2-d, 3-e, 4-b, 5-f C) 1-i, 2-a, 3-g, 4-b, 5-h D) 1-e, 2-d, 3-g, 4-f, 5-d 11 / 25 Qaysi asarda jaholat, ilmsizlik, tarbiyasizlikka qarshi ma’rifat ulug‘lanadi? A) “Qorako‘z Majnun” B) “Padarkush” C) “O‘tkan kunlar” D) “Hayotga muhabbat” 12 / 25 Bo‘yung sarv-u sanubartek, beling qil, Vafo qilg‘on kishilarga vafo qil. (Xorazmiy) Ushbu baytda qanday she’riy san’atlar qo‘llangan? A) tazod, tajnis, tanosub B) tazod, talmeh, tanosub C) talmeh, tashbeh, tajnis D) tajnis, tashbeh, tanosub 13 / 25 Navoiyning qaysi asarida insonni ulug‘laydigan imon, karam, adab, qanoat, vafo, rostlik, ilm kabi fazilatlar haqida alohida fikrlar bayon qilingan? A) “Saddi Iskandariy” B) “Hayrat ul-abror” C) “Muhokamat ul-lug‘atayn” D) “Lison ut-tayr” 14 / 25 Bizning qarorimiz shu // hasharda barchamiz faol ishtirok etamiz. Ushbu qo‘shma gap qismlari orasiga qaysi tinish belgisi qo‘yiladi? A) ikki nuqta B) nuqtali vergul C) vergul D) tire 15 / 25 Qaysi gapda nisbat qo‘shimchasini olgan fe’l yasama otga tobelangan? A) Kechaga taklif etilgan shoirlar orasidan uni qidirdi, ammo topolmadi. B) O‘g‘lining muvaffaqiyatidan faxrlangan otaning shodligi cheksiz edi. C) Bu kishi o‘sha tunda o‘zi bilan suhbatlashgan odam ekan. D) Uzoqdan ko‘ringan qumloqlar sahro bag‘rida yastanib yotar edi. 16 / 25 Bu yo‘llardan borurman, qadim Bitiktoshlar chiqar qoshimga. Ular so‘zin ko‘chiraman jim Yuragimning bujur toshiga, Ey, dardimga darmonim, Vatan! Ushbu she’riy parchada ajratib ko‘rsatilgan so‘zning sintaktik vazifasini aniqlang. A) o`rin holi B) payt holi C) sifatlovchi aniqlovchi D) vositali to‘ldiruvchi 17 / 25 Ayniqsa, har bir odam o‘zining oqil, obro‘-e’tiborli, iste’dodli, sadoqatli do‘stlari – safdoshlari bilan faxrlanadi, ammo do‘stlik mezoni faqat shular bilan o‘lchanmaydi. Ushbu gap tarkibida ajratib ko‘rsatilgan so‘z gapning qaysi bo‘lagiga tobelangan? A) sifatlovchi aniqlovchi B) qaratqich aniqlovchi C) vositali to‘ldiruvchi D) vositasiz to‘ldiruvchi 18 / 25 Gapdagi ko‘p nuqta o‘rniga mazmun va grammatik jihatdan mos keluvchi yordamchi so‘zni aniqlang. U ilonni aldagani uchun, … unga dunyodagi eng tansiq taom insonniki emas, qurbaqaning go‘shti ekanini aytgani uchun ta’qibga uchragan emish. A) chunki B) agar C) balki D) ya’ni 19 / 25 Qaysi gapda ergash gap bosh gapdan oldin kelgan? A) Shuni doimo yodda tutish kerakki, nodon kishining gapi ko‘p bo‘ladi. B) Bobolardan qolgan noyob bu tortiq, Toki avlodlarga yetolsin omon. C) Saxiylikni odat qilgan bo‘lsa kim, Qo‘lidan davlati ketmasin uning. D) Kitob mening do‘stim, chunki u – bilim manbayi. 20 / 25 Qaysi gapda barcha zamon shakllari o‘z ma’nosida ishlatilgan? A) – Yur, ketdik. Qorning to‘qmi? – dedi Habibulla. B) Shunda sizni azob emas, rohat kutadi. C) Men ertaga ketyapman, Farhod. D) Shu, Boboqul bilan Mamat polvon juda lanj ekan, nima dedingiz, Bo‘ri polvon? 21 / 25 Ilgari salbiylik bo‘yog‘iga ega bo‘lgan so‘zlar davr taqozosiga ko‘ra ijobiy bo‘yoq kasb etayotgan so‘zlarni aniqlang. A) biznesmen, fermer B) viloyat, tuman C) dasturchi, vazir D) kapital, kolxoz 22 / 25 Mahmud Qoshg‘ariy tomonidan yozib qoldirilgan qaysi maqol turkiy xalqlar og‘zaki ijodida juda qadim davrlardan boshlab faol iste’molda bo‘lib, har qanday fazilatning boshlanishi bilimdir degan ma’noni anglatadi? A) Erdam boshi – til. B) Qut belgusi – bilig. C) Uma kelsa, qut kelur. D) Kim kur bo‘lsa, kuvaz bo‘lur. 23 / 25 oshig‘i olchi iborasiga antonim iborani toping. A) kosasi oqarmagan B) do‘ppisi yarimta C) suv tekin D) dili pora 24 / 25 Qaysi gapda hol vazifasida kelgan qaralmish ishtirok etgan? A) Til tufayli bilim avloddan avlodga og‘zaki va yozma tarzda qoldiriladi, natijada yangi avlod o‘tgan avlodning ishini yangidan boshlamasdan, uni davom ettiradi. B) Tilning birinchi ahamiyati shundan iboratki, til tufayli jamiyat a’zolarining har birida hosil bo‘lgan bilim ommalashadi. C) Meni katta hayotga olib chiqib qo‘ygan ustozlarimning zahmatini oqlay oldimmikin? D) Mustaqil O‘zbekiston davlati erkinlikning dastlabki yillaridanoq o‘zbek tilining muhofazasi uchun barcha qonuniy asoslarni yaratdi. 25 / 25 Ey Navoiy, eldan bir chaqa ham tama qilma, aksincha, o‘zing elga bersang, buni “karam” deydilar. Ushbu gapda ishtirok etgan gap bo‘laklari bilan aloqaga kirishmaydigan so‘zlarni aniqlang. A) ey Navoiy, aksincha B) tama qilma, deydilar C) ey Navoiy, karam D) ey, aksincha, karam 0% Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster Ona tili va adabiyot olimpiada