Ona tili va adabiyot attestatsiya №3 Yanvar 21, 2022Yanvar 21, 2022 da chop etilgan InfoMaster tomonidan Ona tili va adabiyot attestatsiya №3 ga fikr bildirilmagan. 0% 8 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334353637383940 Ona tili va adabiyot fanidan attestatsiya savollari №3 1 / 40 Naqqoshlik – xalq amaliy sanatining qadimiy soxalaridan biridir. Naqqoshlikda ustalar tayyorlab beradigan andoza, qolip muxim ahamiyatga ega. Odatda, naqsh, bezakni malakali naqqosh ustalar chizib bergan. Bunday naqshlarni memorchilik, gilamchilik, kashtado‘zlik, kandakorlik kabi soxalarda uchratish mumkin. Naqsh yaratish ustadan did, maxoratdan tashqari katta tajriba va malakani talab qiladi. Shu sababli o‘tmishda naqqoshlar xalq hunarmandlarining eng bilimdon, istedodli qismi hisoblangan. (“Qomus” to‘plamidan) Ushbu parchada necha o`rinda imloviy xatolikka yo`l qo`yilgan? A) 7 B) 6 C) 8 D) 5 2 / 40 Imlo qoidasiga nomuvofiq yozilgan so‘z qatnashgan gapni aniqlang. A) Kishining iste’dodi barcha sohada bir xil bo'lavermaydi, chunki yoshlar o‘zi sevgan, qobiliyatiga mos bo'lgan ishni tanlay bilishi kerak. B) Lekin kun isishini kutish haqida gap bo‘lishi ham mumkin emas, chunki havoga ishonish qiyin, eng muhimi, qor ustiga qor yog'ib, dashtda qolib ketishlari ehtimoldan xoli emas. C) Hamon shamol o‘kirar, osmonning goh u, goh bu burchida chaqmoq yaraqlab, yong‘oq shoxlari shubhali g‘iyqillar, ammo endi bular uni qo‘rqitolmas edi. D) Biroq vaqt ketsa ham, otaning maslahati bilan ish tutganlari yaxshi bo‘ldi, chunki yomontosh darasi ular kutganday mudhish edi! 3 / 40 Qaysi qatorda otlashgan so’zning asosi omonimlik xususiyatiga ega emas? A) Qush uyasida ko’rganini qiladi. B) Yerni chopgan bilar, terni mehnat qilgan. C) Ko’p bilgan kam gapirar D) O’ylamay qilganing boshingga keltirar tashvish. 4 / 40 Matndagi tagiga chizib ko’rsatilgan so’zlardan birortasining ham ma’nosiga mos kelmaydigan izohni aniqlang. Aytishlaricha, Iskandar taxtga o’tirgach, jahonda u tasarruf qilmagan joy qolmabdi. Dunyoning barcha shohlari uning qullug’ini ado etishni o’zlariga sharaf deb biladilar. Yetti iqlim dur-u javohirlari uning xazinasi sari oqib keldi. Yurti obod, xalqi farovon bo’ldi. Dunyoning jami oqil-u donishmandlarini jam etdiki, barcha ilm-u ma’rifat sirlari u uchun ayon bo’ldi. Shunday jahongir shoh ajal oldida ojiz qolib vasiyat qiladi: “Meni ko’mish uchun qabristonga olib borayotganda tobutdan bir qo’limni tashqariga chiqarib qo’ying. Toki unga boqqan kishilar yetti iqlimni olgan, yetti falak mushkulini hal qilgan qudratli oxir-oqibat bu dunyoni tark etib, quruq qo’l bilan u dunyoga ketayotganini ko’rsinlar. So’nggi yo’lga ketar ekanman, istaymanki, menday jahongirning dunyodan quruq qo’l bilan ketayotgani mol-dunyo to’plashga ruju qo’ygan odamlar uchun ibrat bo’lsin! Iskandardek qudratli shohning mol-mulki o’ziga vafo qilmadi, ammo uning adli, ilm-u irfoni tillarda doston bo’lib qoldi, zero insonning umri davomida to’plagan mol-u dunyosi bebaqodir, undan faqat ezgu amallargina yodgor bo’lib qoladi A) Faxr, iftixor, faxrlanishga arziydigan B) Tez o’tib ketadigan, doimiy, abadiy turmaydigan, saqlanmaydigan C) Koinot, olam, falak, osmon D) Egalik qilmagan, ixtiyoriga olmagan, xo’jayinlik qilmagan 5 / 40 Qaysi javobda quyidagi gap matn mazmuniga mos ravishda to’g’ri davom ettirilgan? Shoh Iskandar … A) bitmas xazina, ko’p boylik o’z hayotining asosiy mazmuni ekanligini tushunibdi. B) umrining so’nggida bu dunyoning o’tkinchi, bevafo ekanligini anglab yetibdi. C) o’z xazinalari, boyliklari bilan birga ko’mishlarini vasiyat qilibdi D) umrining so’nggida dunyoning ko’plab xalqlarini o’ziga tobe qilganidan g’ururlanibdi. 6 / 40 O’n oy davom etgan tergov azoblaridan so’ng adib “sovetlartga qarshi targ’ibot qilgan”likda ayblanib, 10 yil muddatga ozodlikdan mahrum etilgan ijodkorning ijodi bilan bog’liq to’g’ri ma’lumotni aniqlang? A) Ijodkorning ijodidagi bosh mavzu nima deb so’ralsa, yurtga, tabiatga oshiqlik, bolalik xotiralariga sadoqat, o’z xalqidan faxrlanish, uni chin dildan sevish va ardoqlash, deb aytish mumkin. B) Ushbu ijodkorning asarlarida ona yurti – O’zbekiston tabiati, uning zahmatkash xalqi mehnatini sharaflab yozgan she’rlari o’zining samimiyligi, ohangdorligi, o’quvchining eng nozik tuyg’ularini qo’zg’ata olishi bilan zamonlar sinovidan o’tib kelmoqda. C) Ijodkorning asarlaridan birida ulug’ mutafakkir Alisher Navoiyning ziddiyatlarga to’la hayoti tasvirlangan. D) Ushbu ijodkor qalamiga mansub asar o’tgan asrning 60- yillarida, Navoiy tavalludining 525 yilligi arafasida yaratilgan edi. 7 / 40 Navoiyning ”Haq taolo xoni in`omi-yu karami omi ” qit`asidagi ishonch, e`tiqod, ixlos, tushuncha, fikr, bilim ma`nolarini qaysi so`z ifodalaydi? A) ro`za B) gumroh C) aqida D) ro`ziy 8 / 40 Quyidagilardan xamsanavislar haqida berilgan to’g’ri ma’lumotlarni aniqlang. 1)“Xamsa” yozishni ozarbayjonlikulug’ shoir Nizomiy Ganjaviy boshlab bergan; 2)Dehlaviy yana 2 doston qo’shib, o’z “Xamsa”sini yetti dostonga yetkazadi; 3)Jomiy “Xamsa”sini “Panj ganj” deb atagan; 4)Navoiy qisqa muddatda (1483-1485-yillard 51 ming misradan ortiq “Xamsa”sini yozib tugallagan. A) 1, 4 B) 2, 3 C) 1, 3 D) 2, 4 9 / 40 Boshni fido ayla ato qoshig`a Jismni qil sadqa ano boshig`a. Ushbu misralar Navoiyning qaysi dostonidan olingan? A) “Saddi Iskandariy” B) “Farhod va Shirin” C) “Layli va Majnun” D) “Hayrat-ul abror” 10 / 40 Berilganlardan qo’shma sifatlarni aniqlang. 1) sovuqmijoz; 2) hozirjavob; 3) achchiqtosh; 4) mehnatkash; 5) issiqxona; A) 1, 2, 4 B) 1, 3 C) 1, 2 D) 1, 3, 5 11 / 40 Vatanning baxti, porloq istiqloli, yorqin kelajagi uchun yashash, kerak bo'lganda jon fido etish shu zaminda yashayotgan har bir inson uchun ham farz, ham qarzdir. Parchada qanday fonetik o'zgarishlar ro'y bergan? A) tovush tushishi B) tovush almashishi C) tovush almashishi va orttirilishi D) tovush tushishi va tovush almashishi 12 / 40 Quyida berilgan gapda nechta yasama so'z bor? Oybek domla nihoyatda tiyraklik bilan, ko'pchilik nomdor insonlarda juda kam uchraydigan samimiyat va bolalarcha beg'uborlik bilan opaning gaplarini tasdiqladi. A) 7 ta B) 5 ta C) 8 ta D) 6 ta 13 / 40 Bog’lovchisiz qo’shma gaplarni tashkil etgan sodda gaplar orasida tire qanday mazmun ifodalash uchun qo’yilmaydi? A) Zidlash mazmuni B) Payt mazmuni C) Izohlash mazmuni D) Qiyoslash mazmuni 14 / 40 Olmoshlar asosida yasalgan sifatlar berilgan javobni aniqlang. A) o‘shanday, shunaqa B) manmanlik, o‘zboshimcha C) har xil, shunchaki D) o‘zboshimcha, o'zbilarmon 15 / 40 Quyidagi gapda ochiq bo`g`inlarning nechtasi keng unli bilan tugagan? Ilmdan bir shu’la dilga tushgan on, Aniq bilursankim, ilm bepoyon. A) 2ta B) 6ta C) 3ta D) 4ta 16 / 40 "Bu ko'ylak sal qizilroq ekan." Ushbu gapda sifatning qaysi darajasi qatnashgan? Qaysi yo'l bilan hosil qilingan? A) ozaytirma daraja; leksik-morfologik yo'l bilan. B) ozaytirma daraja; morfologik yo'l bilan. C) orttirma daraja; morfologik yo'l bilan. D) orttirma daraja; leksik-morfologik yo'l bilan. 17 / 40 Qaysi gapda ikki o‘rinda vazifadosh bog‘lovchi ishtirok etgan? A) Mol ham davlatingiz bilan emas, balki ilm-hunaringiz, go‘zal xulq-atvoringiz bilan faxrlaning. B) Siz bilan bunday natijaga erishishimiz uchun tun-u kun mehnat qilishimiz lozim. C) Aql va farosat quyoshga o‘xshaydi,beparvolik tufayli tushish mumkin bo‘lgan dog‘larga o‘rin qolmaydi D) Kumushbibi endi o‘n yettini qo‘yib, o‘n sakkizga qadam bosganida, bo‘yi ham onasiga yetayozgan edi. 18 / 40 “Odina qanday o‘qiyapti?” – deb so‘radi onasi. Berilgan gapni o‘zlashtirma gapga aylantirganda onasi so‘zi qanday o‘zgarishga uchraydi? A) Vositasiz to‘ldiruvchi bo‘lib qoladi. B) Chiqish kelishigidagi to‘ldiruvchiga aylanadi. C) Egaligicha qoladi. D) Qaratqich aniqlovchi tusini oladi. 19 / 40 Imloviy jihatdan xato yozilgan so'zni toping A) Hayol, hayot, harbiy B) Xijolat, hijjalamoq, exson C) Hasad, hasharot, hilqat D) Taxsin, tanbex, extirom 20 / 40 Qaysi gapda to‘ldiruvchi vazifasidagi so‘zda paronim bilan bog‘liq xatolik bor? A) Yomon yo‘ldosh yov bo‘lar, ravon yo‘lda g‘ov bo‘lar. B) Kimki birovga choh qazisa, unga o‘zi yiqiladi. C) Ishning suratini oshirishimiz, kuniga yuz tup olma ko‘chatini o‘tkazishimiz kerak. D) Uzuk va zirak, tillaqosh va zebigardonlardan quti-quti yig‘gan edi. 21 / 40 Tog`ay Murodning “Otamdan qolgan dalalar” romani qahramonlari haqidagi ma`lumotlarni moslashtiring. A) 1-b; 2-a; 3-c; B) 1-a; 2-c; 3-b; C) 1-c; 2-b; 3-a; D) 1-b; 2-c; 3-a; 22 / 40 Javoblarni moslashtiring. A) 1-c; 2-b; 3-a; B) 1-b; 2-a; 3-c; C) 1-b; 2-c; 3-a; D) 1-c; 2-a; 3-b; 23 / 40 “Vatanjon”, “Yer”, “Tinch kunlar” kabi she`rlar muallifi qaysi javobda berilgan? A) Asqad Muxtor B) Zulfiya C) Mirtemir D) Anvar Obidjon 24 / 40 Qo`lida piyola ushlagan be`morlar suv ichgani ketyapti. Ushbu gapda qaysi kelishik belgisiz qo`llangan? A) o`rin-payt B) qaratqich C) tushum D) chiqish 25 / 40 Har kimki atog`a ko`p rioyat qilg`ay, O`g`lidin anga bu ish siroyat qilg`ay. Ushbu she`riy parchada ostiga chizilgan so`z qanday ma`no ifodalab kelyapti? A) jabr,zulm; B) nopisandlik C) hurmat, e`tibor qilish D) sitam,azob 26 / 40 Qaysi javobdagi qo`shma so`z arabcha + forscha so`zlaridan olingan? A) taklifnoma B) qiltomoq C) achchiqosh D) o`rinbisar 27 / 40 Urush oyoqlagan sayin umidim kuchaya boshladi. Ushbu gapdagi ostiga chizilgan so`zning ma`nodoshi qaysi gapda qo`llangan? A) O`quvchilar testni maroq bilan yecha boshlashdi. B) Kuz oxirlab qoldi,lekin hali ham yomg`irdan darak yo`q. C) Bugun testdan so`ng marketolog Gulhayo hamma o`qituvchilarni mehmon qiladi. D) Bir soatdan keyin Sevinch uydan tandir olib keladi. 28 / 40 Paxtafurush cholning holiga ko`p achindi va yerini haydab olgani bitta emas, ikkita xo`kiz berdi, lekin “kichkinagina” sharti bor. Ushbu gapdagi ko`chim turini aniqlang. A) metafora B) kinoya C) metonimiya D) sinekdoxa 29 / 40 Azm, aysh, arz, aft, aql, badnafs, bahs, boks, bazm,bayt, brak, vazn, vahm, vaqf, gips, globus, dafn, dahr, jazm, jalb, janr, jahl, jahd. Ushbu so`zlarning nechtasida jarangli jarangsizligiga ko`ra ham, til qismlarining harakatiga ko`ra ham birlashtiruvchi belgiga ega undoshlar qator holda kelgan? A) uchtasida B) to`rttasida C) oltitasida D) beshtasida 30 / 40 Quyidagi qaysi javobda –lar qo`shimchasi olib tashlansa, jumla mazmunidagi obrazli tasvir yo`qolib, badiiylik sayozlashadi? A) Allaqayerdandir ayollarning ovozi eshitilyapti. B) Sovun yuqi qo`llari bilan yuzlarimni, boshlarimni silab yig`ladi. C) Ko`chada ko`p bolalar bir-birlari bilan janjal qilishyapti. D) Bugun o`quvchilar testni maroq bilan yechishyapti. 31 / 40 Quyidagi qaysi gapda qattiq so`zining ko`chma ma`nosi bilan antonimlik hosil qiladigan so`z qatnashgan? A) Mohinur yumshoq ko`rpachaga cho`zilib o`tiribdi. B) Guruhimizdagi eng saxiy o`quvchi –menga ikki kilogram tandir olib kelgan o`quvchi. C) Samandar nafis qo`llari bilan testni bo`yayapti. D) Mohinur mustahkam shisha bilan Mushtariyning boshini yorib qo`ydi. 32 / 40 Quyidagi qaysi javobda “ayirmoq” so`zi “xillab alohidalamoq” ma`nosida kelyapti? A) Gulhayo sovchi kelganini eshitib, es-hushidan ayrila yozdi. B) Shoymurod o`ttizdan o`n beshni ayirdi. C) Sardor janjallashyotgan o`quvchilarni ayira boshladi. D) Bobo Qambar dutorga loyig`ini ayirib olib, yo`nib charxlayapti. 33 / 40 O`tkir Hoshimovning “Dunyoning ishlari” qissasi haqida berilgan ma`lumotlardan noto`g`risini toping A) 2.4 B) 1.3 C) 1.2 D) 1.4 34 / 40 “Podshohlarga yaqin yurmoq ajdarga yaqin yurmoqdan xavfli ekanini bilardik… Siz, hali hech narsani ko`rmagan g`o`r go`daklar, chalg`ib ajdar komiga lahm etdek ketdingiz! Polapon vaqtingizdayoq yorug` dunyodan ketdingiz! Ana shunga kuyaman!” Ushbu parcha qaysi asardan olingan? A) “Uch og`ayni botirlar” B) “Yulduzli tunlar” C) “Me`mor” D) “Zulmat ichra nur” 35 / 40 Shodligim ko‘kka sig‘mas, Bitmas baxtim bor manim. Ushbu gapdagi shevaga xos so`zni belgilang. A) shodligim B) bitmas C) manim D) sig`mas 36 / 40 Imloviy xatoliklar bo`yicha javoblarni moslashtiring. A) 1-b; 2-d; 3-c; 4-a; B) 1-b; 2-d; 3-a; 4-c; C) 1-c; 2-d; 3-a; 4-d; D) 1-c; 2-b; 3-d; 4-a; 37 / 40 Muqimiy “Sayohatnoma”sidagi qaysi misralar orqali zamondoshlarini achchiq haqiqatdan ogoh etadi? A) Chаrchаshni bilmаs yursаlаr, Purzo‘r kеtmоn ursаlаr, Vаqti nаmоzgа kеlsаlаr, Mаsjid sоrigа lаng ekаn. B) Mа’yus bоrdim “Zоhidоn”, Bir ko‘chа kеtgunchа do‘kоn, Sho‘х оdаmi, ichmаy piyon, Mаst, оtаsi bеzоr ekаn. C) Undа bo‘lus G‘оzi dеdi, Hаm mufti, hаm qоzi dеdi. Yurt bаrchа nоrоzi dеdi, Qilg‘оn ishi оzоr ekаn.arga yo'l qo'ymang. D) Hаr yеrdа yotgаn хоr-u хаs, Ko‘zgа tikаn yakrаng ekаn. 38 / 40 “O`z qabohatini ko`rgan kishining o`zgalarning qabohatlarini ko`rmakka vaqti bo`lmas” kabi qissadan hissa Abdulla Avloniyning “Ikkinchi muallim” kitobidagi qaysi qismdan olingan? A) “Shayx Sa`diy” B) “Xurus ila bo`ri” C) “Saxiylik” D) “Yalg`on do`st” 39 / 40 Abdulla Qodiriyning “Mehrobdan chayon” romanida “hayoti ziddiyatlarga ko’milgan g’aroyi bir” deya ta’riflangan? A) Abdurahmon B) Solih maxdum C) Anvar D) Safar 40 / 40 Mirkarim Osimning “Zulmat ichra nur” qissasida qaysi obrazni bir dehqon mo`g`ul-tatarlardan bir qop somon evaziga jonini qutqarib qoladi? A) Ali Yazdiy B) Qosim Anvor C) Farididdin Attor D) Jomiy O'rtacha ball 52% 0% Testni qayta ishga tushiring Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster Ona tili va adabiyot attestatsiya