On tili va adabiyot attestatsiya №11 Iyul 12, 2022Iyul 12, 2022 da chop etilgan InfoMaster tomonidan On tili va adabiyot attestatsiya №11 ga fikr bildirilmagan. 0% 30 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334353637383940 OMAD YOR BO'LSIN! On tili va adabiyot fanidan attestatsiya savollari №11 DIQQAT! Endi siz o'z bilmingizni sinab ko'rish bilan birga sertifikatga ham ega bo'lishingiz mumkin. Sertifikat olish uchun barcha ma'lumotlarni to'g'ri kiriting! e-mail manzilini to'g'ri kriting, barcha ma'lumotlar sizga yuboriladi. Testda 76% va undan yuqori natija oling va sertifikatni yuklab oling. 1 / 40 1. Berilganlardan qo’shma sifatlarni aniqlang. 1) sovuqmijoz; 2) hozirjavob; 3) achchiqtosh; 4) mehnatkash; 5) issiqxona; A) 1, 3 B) 1, 2, 4 C) 1, 3, 5 D) 1, 2 2 / 40 2. Qaysi qatorda olmosh gap o‘rnida kelgan? A) Homid toshni o'n marta ko’tardi, men ham shuncha ko'tarishni orzu qilaman. B) Toshkent qadimiy va navqiron shahar, u yerda hashamatli binolar qad rostlamoqda. C) Maftuna guruhimizdagi eng a’lochi qiz, D) Shuni bilingki, urush qurbonsiz bo‘lmaydi 3 / 40 3. Ravon so`zlash ko`nikmasini egallamaslik, fikrning quyilib kelmasligi natijasida nutq oqimida yuzaga keladigan uzilishni, qanday bo`lmasin “yopish”, keying gapni o`ylab toppish uchun e-e-e, xo`o`sh, shu, aytaylik ,gap shundaki birliklarini nutqda ko`p qo`llash…? A) kanselarizm B) varvarizm C) vulgarizm D) parazit so`zlar 4 / 40 4. Muqimiy “Qoqondan Farg’onaga” qilgan sayohatida qaysi qishloqning odamlarini “charchashni bilmas yursalar, purzor ketmon ursalar, vaqti namozga kelsalar, masjid soriga lang ekan” deya ta’riflaydi? A) Nursux B) Rafqon C) Beshariq D) Yayfan 5 / 40 5. Olimlarni fikriga qaraganda, qulupnay buyrakdagi toshlarni yemirish xususiyatiga ega, shu bilan birga, u buyrakda tosh hosil bo’lishining yo’l qo’ymaydigan tabiiy omillardan biri hisoblanadi.Ushbu gapdagi uslubiy jihatdan noto’g’ri qo’llangan qo’shimchalar sonini aniqlang. A) 2ta B) 3ta C) 4ta D) 1ta 6 / 40 6. Hikmatni anglamoqning o‘zi bir hikmatdir. Ushbu gapdagi ismning munosabat shaklini hosil qiluvchi qo‘shimchalar soni nechta? A) 3 ta B) 6 ta C) 4 ta D) 5 ta 7 / 40 7. “Yulduzlar mangu yonadi” qissasida kim men raisman, deb o’tirmay olishib keta beradi? A) Sanaqul polvon B) Normurod polvon C) Xidir polvon D) Bo’ri polvon 8 / 40 8. Tire tushirib qodirilgan qo`shma gapni aniqlang? A) Yigitlar daraxtlarning tagini yumshatdilar qizlar maktab hovlisini supurdilar. B) Osmonda, darxtlarda, toshlarda, bog`otlarda hamma yerda chumchuqlar chirqillashadi. C) Yulduzlarni xayolida har xil rangga bo`yab ko`rdi yulduzlar o`z rangida xira miltillab turaverdi. D) Do`kondorlar orasida faqat bir kishi o`ttiz besh-qirq yoshlardagi qandolatfurush sergak edi. 9 / 40 9. Dunyoning ustunu - pul, pul topishqin, Meros – davlat demak, davlat pul demak”. Boylik haqida so`zlangan bu fikrlar qaysi asarda uchraydi? A) “Yulduzli tunlar” B) “Kecha va kunduz” C) “Navoiy” D) “O`tkan kunlar” 10 / 40 10. Qaysi javobda taniqli davlat va din arbobi Xoja haqida noto’g’ri fikr keltirilgan? A) Buxoroda vafot etgan va Bahouddin Naqshband qabri yonida dafn etilgan. B) Toshkentlik mashhur avliyo Zangi Ota avlodlaridan hisoblanadi. C) Jonibek Sultonga bag’ishlab “Maqsad ul-atvor” nomli doston yozgan. D) Mashhur “xojagon” silsilasiga asos solgan. 11 / 40 11. “Yiqilgan polvon alamini kulib yengadi” Ushbu jumla qaysi asardan? A) “Yulduzlar mangu yonadi” B) “Kecha va Kunduz” C) “Dunyoning ishlari” D) “Yulduzli tunlar” 12 / 40 12. Qaysi gapda yasalish asosi yasama sifat bo’lgan ot ishtirok etgan? A) U qisiq ko’zlari bilan dengiz ufqiga boqar ekan, shodligini yashirolmay toqatsizlanayotgan bolaning holatini ham sezib turardi. B) Garchi bu ishga o’ta sezgirlik bilan yondashgan bo’lsa ham, natijasidan biroz cho’chib turardi. C) Eshkakchilar ham ajblanib, bola ko’rsatgan tomonga qarashdi. D) Bo’ron tinimsiz guvullab turganida yonginadagi arava tagidan o’tib, Zavrak bilan Zulfiqor emaklab kirib kelishdi. 13 / 40 13. Bu qadar past bino deb o’ylamagan edim. Gapda qo’llangan sifat turkumiga mansub so’z haqidagi to’g’ri mulohazani belgilang. A) asliy, soda tub sifat, ozaytirma darajada B) nisbiy, sodda yasama, oddiy daraja C) nisbiy, sodda tub sifat, ozaytirma darajada D) asliy, sodda tub sifat, oddiy darajada 14 / 40 14. Qaysi qatorda sinonim so’zlar xato berilgan? A) nasim-yel B) xor-zor C) dastur-reja D) et-go’sht 15 / 40 15. Qaysi javobda tushum kelishigining ikki o’rinda belgili qo’llanishi uchraydi? A) Ko’rgali husningni zor-u mubtalo bo’ldim sanga, Ne balolig’ kun edikim, oshno bo’ldim sanga. B) Jonim chiqadir dard ila, jononima ayting, Men xasta gado holini sultonima ayting. C) Lozim siza har tilni biluv ona tilidek, Bilmakka oni g’ayrat eting, foida kondir. D) Quyosh yuzing ko’rib yerga yiqildi, Adoqing tufroqini surma qildi. 16 / 40 16. O’sha kuni bu gapni eshitgan ukam toza asabiylashdi. Ushbu gapda ismlar guruhiga mansub so’zlar nechta? A) 5 ta B) 4 ta C) 6 ta D) 3 ta 17 / 40 17. Quyida keltirilgan fe`llarning qaysilari majhul nisbatda? 1) cho’zildi; 2) qayrildi; 3) maqtandi; 4)qoqildi; 5) berildi; 6) gavdalandi; 7) tashlandi; 8) huvillagan. A) 1,2,4,5,7 B) 1,5,7 C) 3,4,6.8 D) 2,5,6,7 18 / 40 18. Qaysi qatordagi barcha so’zlar to’g’ri yozilgan? A) hasharot, naqarot, talafot, imtixon B) tatbiq, tadqiq, krepdeshin, keldiku C) fojia, xohlamoq, tarozi, shukur D) shukr, ozmuncha, biroz,ma`sul, yashang-e 19 / 40 19. Aytishlaricha, Iskandar taxtga o’tirgach, jahonda u tasarruf qilmagan joy qolmadi. Dunyoning barcha shohlari uning qulllug;ini ado etishni o’zlariga sharaf deb bildilar. Yetti iqlim dur-u javohirlari uning xazinasi sari oqib keldi. Yurti obod, xalqi farovon bo’ldi. Dunyoning jami oqil-u donishmandlarini jam etdiki, barcha ilm-u ma`rifat sirlari u uchun ayon bo’ldi. Shunday jahongir shoh ajal oldida ojiz qolib vasiyat qiladi: “ Meni ko’mish uchun qabristonga olib borayotganda tobutdan bir qo’limni tashqariga chiqarib qo’ying, toki unga boqqan kishilar yeti iqlimni olgan, yeti falak mushkulini hal qilgan qudratli hukmdor oxir oqibat bu dunyoni tark etib, quruq qo’l bilan u dunyoga ketayotganini ko’rsinlar. So’nggi yo’lga ketar ekanman, istaymanki, menday jahongirning dunyodan quruq qo’l bilan ketayotgani mol-dunyo to’plashga ruju qo’ygan odamlar uchun ibrat bo’lsin”. Iskandardek qudratli shohning mol-u mulki o’ziga vafo qilmadi, ammo uning adli, ilm-u urfoni tillarda doston bo’lib qoldi, zero insonning umri davomida to’plagan mol-u dunyosi bebaqodir. Undan faqat ezgu amallargina yodgor bo’lib qoladi. Qaysi javobda quyidagi gap matn mazmuniga mos ravishda to’g’ri davom ettirilgan? Shoh Iskandar… A) Bitmas xazina, ko’p boylik o’z hayotining asosiy mazmuni ekanligini tushunibdi. B) Umrining so’ngida bu dunyoning o’tkinchi , bevafo ekanligini anglab yetibdi. C) Umrining so’ngida dunyoning ko’plab xalqlarini o’ziga tobe qilganidan g’ururlanibdi. D) O’z xazinalari, boyliklari bilan birga ko’mishlarini vasiyat qilibdi. 20 / 40 20. Men ketgan so’ng uydan chiqib o’tirma, Do’st yig’latib, dushmanimni kuldirma. Berilgan qo’shmisrada qaysi kelishik shakllari ham belgili, ham belgisiz qo’llangan? A) chiqish va tushum B) chiqish C) qaratqich D) tushum 21 / 40 21. Quyidagi ruboiyda qo’llangan she`riy san`atni toping. Ko’z birla qoshing yaxshi, qabog’ing yaxshi, Yuz birla so’zing yaxshi, dudog’ing yaxshi. Eng birla menging yaxshi, saqog’ing yaxshi, Bir- bir ne deyin, boshdin ayog’ing yaxshi. A) irsoli masal B) tajnis C) talmeh D) tanosub 22 / 40 22. Qaysi gapda o’z paronimi bilan turli turkumga mansub bo’la oladigan so’z qatnashgan? A) Shoh bolasida yurt va sipoh, darvesh bolasiga masjid-u xonaqoh kerak. B) Xalq ganjin yulmoqqa cho’zilgan qo’lga Biz alvon guldasta tutibmiz faqat. C) Xira ko’zlar bilan suratga boqdi, U hamon o’shanday, so’zlamas hamon. D) Zaruriy muolajalar qilingandan keyin bemorning sog’ligi xiyla yaxshilandi. 23 / 40 23. Qish oqshomi derazamga urilar kumush. Ma`no ko’chish turini aniqlang. A) sinekdoxa B) metafora C) metonimiya D) vazifadoshlik 24 / 40 24. “Turon” nomli jamiyat ochgan va shu jamiyat qoshida shu nomli teatr tashkil qilgan shoir kim? A) Avloniy B) Oybek C) Mirmuhsin D) Hamza 25 / 40 25. “…jurnalist do`stim bor. Juda dilkash yigit. Faqat doim shoshib yuradi ” ushbu tarif “Dunyoning ishlari” qissasidan qaysi hikoyadan olingan? A) “Oy quyoshdan nur oladi” B) “Pistachi” C) “Kaltakesakning dumi” D) “Havas” 26 / 40 26. Hujjatli qissa yozgan adib haqida qaysi qatorda ma`lumot berilgan? A) Ilk asari “Studentlar” nomi bilan nashr etilgan B) Romani 24 tilga tarjima qilinib, Janni Rodari tahsiniga sazovor bo’lgan C) Urush yillarida “Shodligim”, “Tabassum” nomli kitoblari nashr etilgan. D) Mustaqillik yillarida “Adolat manzili” nomli romanini yozgan 27 / 40 27. Qaysi gapda paronimlarni qo’llash bilan bog’liq xatolik uchraydi? A) O’choqdagi lahja cho’g’ hali sovimagan. B) Posbon uxlagach, Mirzo Ulug’bekni Ko’ksaroy tagidagi lahmdan olib chiqmoqchi edi C) Toshbaqa guldan-gulga qo’nib yurgan kapalakka g’ashi keldi. D) Esi past odamning dimog’I baland bo’ladi. 28 / 40 28. Uning hikoyalari chiqqan jurnallar, gazetalar qo`lma -qo`l bo`lib ketardi. Romanlarini o`qish uchun navbat kutib turganlarning sanog`iga yetib bo`lmasdi. Chunki adib inson ruhining sirli va nozik jihatlarini chuqur ta`sirli va haqqoniy aks ettirardi. Ushbu tarif kim haqida ? A) Ernest Seton Tompson B) Abdulla Qahhor C) Abdulla Qodiriy D) Xudoyberdi To`xtaboyev 29 / 40 29. Qo’shimcha qo’shilishi bilan asosida tovush almashishi bo’ladigan so’zlar qatorini toping. A) tara, sovi B) qayir, qalb C) past, terak D) o’rin, gurs 30 / 40 30. Kimyogar ba`zi ismlar haqida suhbatlashgandan keyin uning zehniga, ma`lumotining kengligiga taajjublanganini yashirmadi. Ushbu gapda nechta ism turlangan? A) 8 ta B) 7 ta C) 6 ta D) 9 ta 31 / 40 31. Bu romanda insonning hayotdagi o`rni undan talab etiladigan fidoiylik, halollik, vijdonlilik, adolatparvarlik, xususuiyatlari to`g`risida keng mushohada yuritiladi. Qaysi asar to`g`risida ? A) “Hellados” B) “Zulmat ichra nur” C) “Abadiyat qonuni” D) “O`zbekiston” qasidasi 32 / 40 32. Aytishlaricha, Iskandar taxtga o’tirgach, jahonda u tasarruf qilmagan joy qolmadi. Dunyoning barcha shohlari uning qulllug;ini ado etishni o’zlariga sharaf deb bildilar. Yetti iqlim dur-u javohirlari uning xazinasi sari oqib keldi. Yurti obod, xalqi farovon bo’ldi. Dunyoning jami oqil-u donishmandlarini jam etdiki, barcha ilm-u ma`rifat sirlari u uchun ayon bo’ldi. Shunday jahongir shoh ajal oldida ojiz qolib vasiyat qiladi: “ Meni ko’mish uchun qabristonga olib borayotganda tobutdan bir qo’limni tashqariga chiqarib qo’ying, toki unga boqqan kishilar yeti iqlimni olgan, yeti falak mushkulini hal qilgan qudratli hukmdor oxir oqibat bu dunyoni tark etib, quruq qo’l bilan u dunyoga ketayotganini ko’rsinlar. So’nggi yo’lga ketar ekanman, istaymanki, menday jahongirning dunyodan quruq qo’l bilan ketayotgani mol-dunyo to’plashga ruju qo’ygan odamlar uchun ibrat bo’lsin”. Iskandardek qudratli shohning mol-u mulki o’ziga vafo qilmadi, ammo uning adli, ilm-u urfoni tillarda doston bo’lib qoldi, zero insonning umri davomida to’plagan mol-u dunyosi bebaqodir. Undan faqat ezgu amallargina yodgor bo’lib qoladi. Matndagi tagiga chizib ko’rsatilgan so’zlardan birortasining ham ma`nosiga mos kelmaydigan izohni aniqlang. A) Koinot, olam, falak, osmon B) Egalik qilmagan, ixtiyoriga oolmagan, xo’jayinlik qilmagan. C) Obod, yashnagan, baxtiyor D) Faxr, iftixor, faxrlanishga arziydigan narsa 33 / 40 33. Yig’loqi bolani kaltaklab o’zgartrib bo’lar ekanmi? Berilgan gapda so’z yasovchilar qaysi turkumdagi so’zlarga qo’shilgan? A) fe`l, ot B) fe`l, ot, sifat, olmosh C) fe`l, ot, sifat D) olmosh, ot, fe`l 34 / 40 34. T va d tovushlarining birlashtiruvchi belgilarini toping. 1) til oldi; 2) portlovchi; 3) jarangsiz; 4) sirg’aluvchi; 5) jarangli. A) 2.3 B) 1,2,3 C) 1,3,4,5 D) 1.2 35 / 40 35. Yasalish asosi yasama so’z bo’lgan faoliyat- jarayon otini belgilang. A) terimchi B) ustachilik C) ezmalik D) ko’rik 36 / 40 36. “Buvim mening bolaligimni turli ertak va qo`shiqlar bilan bezagan. U meni turli davralarga, to`y hashamlarga o`zi bilan birga olib borardi ” Ushbu xotiralar qaysi adib hayotidan? A) Abdulla Avloniy B) Chingiz Aytmatov C) Hamid Olimjon D) Xudoyberdi To’xtaboyev 37 / 40 37. Har ikkala qismi ham yasama so’zdan iborat juft sifatlarni toping. 1) ilmiy-ommabop; 2) aqlli-hushli; 3) uyma-uy; 4) meva-chevali; 5) qishin-yozin. A) 1,3,5 B) 2,4,5 C) 1.2 D) 1,2,5 38 / 40 38. Vazifasi jihatdan bir turga mansub bo’lmagan qo’shimcha ketma-ket qo’shilgan so’zni aniqlang. A) atama B) sinfimdan C) chidamli D) uyqusirab 39 / 40 39. Qaysi asar inson hayotida muhim o`rin tutadigan aql, ilm -ziyo, insof va adolat, yaxshi xulq, va muomala madaniyati, din etiqod davlatni idora qilish xalqlar va elatlarning ahil do`stona munosabatda bo`lishlari haqida mulohaza yuritiladi? A) Abay “Nasihatlar”i B) Alisher Navoiyning “Mahbub ul qulub” C) Avaz O`tar “Saodat ul- iqbol” D) Sadiy Sheroziy “Bo`ston” 40 / 40 40. U nimadir: hammada bor, biroq hech kim yodga olmaydi? Ushbu gapdagi olmoshlar va ularning ma`no turini aniqlang. A) 4 ta: kishilik, so’roq, belgilash va bo’lishsizlik olmoshlari B) 3 ta: kishilik, gumon, bo’lishsizlik C) 4 ta: ko’rsatish, gumon, belgilash, bo’lishsizlik D) 4 ta: ko’rsatish va so’roq olmoshlari 0% Testni qayta ishga tushiring Baholash mezoni - 75 foiz va undan yuqori ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, oliy malaka toifasi (bosh o’qituvchi lavozimi) saqlansin”; - 75 foizdan past ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tmadi, birinchi malaka toifasi (yetakchi o’qituvchi lavozimi)ga tushirilsin”; - 75 foiz va undan yuqori ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, oliy malaka toifasi (bosh o’qituvchi lavozimi) berilsin”; - 74 foizdan 65 foizgacha ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, birinchi malaka toifasi (yetakchi o’qituvchi lavozimi) saqlansin”; - 65 foizdan kam ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tmadi, ikkinchi malaka toifasi (katta o’qituvchi lavozimi)ga tushirilsin” - 64 foizdan 60 foizgacha ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, ikkinchi malaka toifasi (katta o’qituvchi lavozimi) saqlansin”; - 60 foizdan kam ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tmadi, mutaxassis (oliy yoki o’rta maxsus, kasb-hunar ma'lumotli o’qituvchi) lavozimiga tushirilsin” Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster Ona tili va adabiyot attestatsiya