10-sinf Adabiyot 5-mavzu Mart 25, 2022Mart 25, 2022 da chop etilgan InfoMaster tomonidan 10-sinf Adabiyot 5-mavzu ga fikr bildirilmagan. 2 Vaqtingiz tugadi! Tomonidan yaratilgan InfoMaster 10-sinf Adabiyot 5-mavzu yuzasida testlar 5 – MAVZU: A.NAVOIY 1 / 24 Alisher Navoiy haqida bildirilgan quyidagi fikrlar muallifi kim? «Hech kim turkiy she'rni undan yaxshiroq ayta olmagan va nazm durlarini undan yaxshiroq socha olmagan». A) Hakimshoh Qazviniy B) Abdurahmon Jomiy C) Rashidiy D) Xondamir 2 / 24 Alisher Navoiyning «Tarixi anbiyo va hukamo» («Payg'ambarlar va hakimlar tarixi») kitobining nechanchi qismi obidlar haqida? A) birinchi qismi B) ikkinchi qismi C) uchinchi qismi D) beshinchi qismi 3 / 24 Alisher Navoiyning qaysi misra bilan boshlanuvchi qit'asini shoirning faxriyalaridan biri deyish mumkin? A) «Navoiy she'ri to'qquz bayt-u, o'n bir bayt, o'n uch bayt» B) «Saxo-vu buxl bobida nukta surmak va arolarida ikki vosita kelturmak» C) «Haq taolo xoni in'omi-yu karami omi borida o'zgadin nima tilagonning tamayi xomi-yu zoti nofarjomi» D) «UI bobdakim jahon ahli bevafodur va alardin vafo ko'z tutmoq xatodur» 4 / 24 Alisher Navoiyning qaysi qit'asi ayrim bandalarning noshukurligi hamda behuda ta'magirligi haqida? A) «Saxo-vu buxl bobida nukta surmak va arolarida ikki vosita kelturmak» B) «Haq taolo xoni in'omi-yu karami omi borida o'zgadin nima tilagonning tamayi xomi-yu zoti nofarjomi» C) «Shohni ajdahoga nisbat qilib tururkim, ganj umidi ham andin boru ranj biymi (xavfi, vahimasi) ham» D) «UI bobdakim jahon ahli bevafodur va alardin vafo ko'z tutmoq xatodur» 5 / 24 Alisher Navoiyning qaysi g'azalida yor «shohi suxandon» sifatida ta'riflanadi va birinchi marotaba shu o'rinda oshiq ham o'zining asl qiyofasini oshkor etishga jazm etib, o'zining «xushnavo bulbul» ekanligini bildirib o'tadi? A) «Ko'zung ne balo qaro bo'lubtur» deb boshlanadigan g'azalida B) «Meni men istagan...» deb boshlanadigan g'azalida C) «Наг gadokim...» deb boshlanadigan g'azalida D) «Ey sabo...» deb boshlanadigan g'azalida 6 / 24 Alisher Navoiyning falsafiy-didaktik qarashlarini ancha yorqin ifodalashi bilan ajralib turadigan «Meni men istagan o'z suhbatig'a arjumand etmas» misrasi bilan boshlanadigan g'azali qaysi devonga kiritilgan? A) «Navodir ush-shabob» devoniga B) «Favoyid ul-kibar» devoniga C) «G'aroyib us-sig'ar» devoniga D) «Badoye' ul-vasat» devoniga 7 / 24 Alisher Navoiy «Muhokamat ul-lug'atayn» asarida so'z ma'nolari orasidagi tafovutlarga alohida urg'u berib, yig'lamoq fe'lining eng baland va doimiy ma'nosini qayd etar ekan, turkiylarda bor qaysi fe'lning «muqobalasida forsiy tilda lafz yo'qtur» deydi? A) yig'lamsinmoq B) o'kurmak C) singramak D) ingramoq 8 / 24 “To‘nyuquq” bitiktoshini kim topgan? A) V. Tomson B) Yelizaveta va Dmitriy Klemenslar C) V.Radlov D) N. M. Yadrinsev 9 / 24 Alisher Navoiy haqidagi quyidagi fikrlar muallifi kirn? «Alisherbek naziriyo'q kishi erdi. Turkiy til bila to she'r aytibturlar, hech kim oncha ko'p va xo'b aytqon emas». A) Mavlono Lutfiy B) Abdurahmon Jomiy C) Zahiriddin Muhammad Bobur D) Muhammad Solih 10 / 24 Alisher Navoiyning «Ey sabo, holim borib sarvi xiromonimg'a ayt» misrasi bilan boshlanadigan g'azalida lirik qahramon nimaga qarata: «Yorning zulfi zunnorida dinim hosili kufrga almashganini nomusulmonimga ayt», - deya yolvoradi? A) dahrga B) gulga C) zunnorga D) saboga 11 / 24 Mashhur tarixchi olim Sharafiddin Ali Yazdiy yashaydigan qaysi shaharda olimning yosh Alisher bilan tanishuvi yuz beradi? A) Taft shahrida B) Hirot shahrida C) Balx shahrida D) Samarqand shahrida 12 / 24 Alisher Navoiy «Muhokamat ul-lug'atayn» asarida so'z malnolari orasidagi tafovutlarga alohida urg'u berib, turkiylardagi qaysi so'zning ma'nosi ko'z va qoshlar orasini bildirishi bilan izohlanib, bu ma'noni ifodalaydigan alohida so'zning fors tilida mavjud emasligini aytarkan, quyidagi baytni dalillovchi misol sifatida keltiradi? Mengizlah gul-gul, mijalari xor, Qaboqlari keng-keng, og'izlari tor. A) xor B) qabog' C) mija D) mengiz 13 / 24 «Majolis un-nafois» asarining nechanchi majlisi birgina Husayn Boyqaroga bag'ishlangan? A) sakkizinchi majlisi B) ikkinchi majlisi C) yettinchi majlisi D) to'qqizinchi majlisi 14 / 24 Alisher Navoiy «Tarixi anbiyo va hukamo» («Payg'ambarlar va hakimlar tarixi») kitobida ma'lumot bergan Jolinus kim? A) Ptolemey B) Pifagor C) Galen D) Gippokrat 15 / 24 Quyidagi fikrlar muallifi kim? «Bu aziz kitob hazrati xoqon Shohruh mirzo podshohligi davridan boshlab, shu zamonga qadar yer yuzini ravshan vujudlari bilan bezagan va bezab turgan olim va shoirlardan ko'plarining ba'zi sifatlaridan va ahvollaridan bayon qiladi». A) Mirxond B) Xondamir C) Bayoniy D) Bobur 16 / 24 Ahmad Yassaviyning quyidagi she'rida qo'llanilgan «muqir» so'zi qanday ma'noni anglatadi?O'zim faqir, qildim muqir, bo'ldim haqir,Qanot qoqar uchar qushdek ko'nglim mening. A) qanoat hosil qilmoq B) faqirona hayot kechirmoq C) qirot qiluvchi, qiroatxon D) iqror bo'lmoq, bo'yniga olmoq 17 / 24 Rustamxon qaysi mamlakatning shahzodasi? A) Bujul B) Boysun C) Qurudim D) Oqtosh 18 / 24 Alisher Navoiyning «Tarixi anbiyo va hukamo» («Payg'ambarlar va hakimlar tarixi») kitobida nechanchi qism Allohga toat-ibodat qiluvchilar haqida? A) uchinchi qism B) birinchi qism C) ikkinchi qism D) beshinchi qism 19 / 24 Alisher Navoiy qalamiga mansub «Meni men istagan o'z suhbatig'a arjumand etmas» misrasi bilan boshlanadigan g'azalning «Buzug' ko'nglumdin o'zga yerda javloni samand etmas» va «Muhabbat tuxmidin o'zga ul o't uzra sipand etmas» misralarida qo'llangan «samand» va «sipand» so'zlarining ma'nolarini toping. A) «samand» - lochin, «sipand» - isiriq, isiriq urug'i B) «samand» - saman ot, tezyurar va chiroyli ot. ; «sipand» - isiriq, isiriq urug'i C) «samand» - baland parvo, «sipand» - nopisandlik qilmoq, mensimaslik D) «samand» - saman ot, tezyurar va chiroyli ot.; «sipand» - nopisandlik qilmoq, mensimaslik 20 / 24 . Alisher Navoiyning qaysi g'azalida bir qarashda oshiqning dil izhoriga oid tuyg'ular ifodasi aks etayotganday ko'rinsa-da, aslida, obyektiv voqelikka bo'lgan estetik munosabat ifodasi bosh o'rinda turganligini payqash qiyin emas? A) «Meni men istagan...» deb boshlanadigan g'azalida B) «Ko'zung ne balo qaro bo'lubtur» deb boshlanadigan g'azalida C) «Ey sabo...» deb boshlanadigan g'azalida D) «Наг gadokim...» deb boshlanadigan g'azalida 21 / 24 Alisher Navoiy qaysi qit'asida saxiylik va baxillik haqida fikr yuritadi? A) «Saxo-vu buxl bobida nukta surmak va arolarida ikki vosita kelturmak» B) «Ul bobdakim jahon ahli bevafodur va alardin vafo ko'z tutmoq xatodur» C) «Shohni ajdahoga nisbat qilib tururkim, ganj umidi ham andin boru ranj biymi (xavfi, vahimasi) ham» D) «Haq taolo xoni in'omi-yu karami omi borida o'zgadin nima tilagonning tamayi xomi-yu zoti ofarjomi» 22 / 24 Atoiyni adabiyotshunoslardan biri „Xushxulq va munbasit kishi erdi : deydi. Bu ta’rif muallifi va ostiga chizilgan so‘zning ma’nosi qaysi iovobda berilgan? A) Alisher Navoiy; bo!ylari baland B) Alisher Navoiy; ko‘zi ojiz C) Mirzo Bobir; oliy nasab D) Alisher Navoiy; oq ko‘ngil 23 / 24 Alisher Navoiyning qaysi asari «Nafahot ul-uns min hazarot ul-quds» kitobining erkin tarjimasi hisoblanadi? A) «Munojot» B) «Siroj ul-muslimin» C) «Nasoyim ul-muhabbat min shamoyim ul-futuwat» D) «Arba'in» 24 / 24 Alisher Navoiyning turli kishilarga yozilgan maktublardan tuzilgan kitobini toping. A) «Vaqfiya» B) «Xamsat ul-mutahayyirin» C) «Arba'in» D) «Munshaot» 0% Testni qayta ishga tushiring Baholash mezoni 86%-100% 5 baho 71%-85% 4 baho 56%-70% 3 baho 55% va kamiga 2 baho Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster 10-sinf Adabiyot