Ona tili va adabiyot attestatsiya №4 Yanvar 29, 2022Yanvar 29, 2022 da chop etilgan InfoMaster tomonidan Ona tili va adabiyot attestatsiya №4 ga fikr bildirilmagan. 0% 7 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334353637383940 Ona tili va adabiyot fanidan attestatsiya savollari №4 1 / 40 Qaysi so’zlarning yozilishida bosh harflar imlosiga amal qilingan? A) Marjonbuloq qishlog’i, Birlashgan millatlar tashkiloti B) Sog’liqni Saqlash Vazirligi, Markaziy Osiyo C) 21-mart – Navro’z Bayrami, Azamat Shuhrat O’g’li D) O’zbekiston Respublikasi Prezidenti, Oliy Majlis 2 / 40 Quyidagi qaysi gapda vazifadoshlik asosida ma’nosi ko’chgan so’z ega vazifasida kelgan? A) Bosh omon bo’lsa, do’ppi topiladi. B) Stol oyog’i pishiq yog’ochdan qilingan. C) Rentgen apparati natijalarini kutyapmiz. D) Qozonning qulog’i qiyshayib qolgan ekan. 3 / 40 Berilganlardan qo’shma sifatlarni aniqlang. 1) sovuqmijoz; 2) hozirjavob; 3) achchiqtosh; 4) mehnatkash; 5) issiqxona; A) 1, 3, 5 B) 1, 3 C) 1, 2, 4 D) 1, 2 4 / 40 old, ko`ra, orqa, qarab,ro`para, deya, oldin, deb,avval, bo`ylab, keyin, so`ng, atab. Ushbu vazifadosh ko`makchilardan nechtasi fe`l so`z turkumidan hosil bo`lgan? A) 5 tasi B) 10 tasi C) 7 tasi D) 6 tasi 5 / 40 Iboralarni o`z muqobili bilan moslashtiring. 1) xafa; 2) xursand; 3) hovliqmoq; 4) yuvosh; 5) lallaygan; 6)sho‘x. a)ichiga chiroq yoqsa yorimaydigan; b)og‘zi qulog'ida; c)o‘pkasini qo`ltiqlamoq; d)qo‘y og'zidan cho‘p olmagan;e) og‘zing qani desa qulogini ko‘rsatadigan; f) yerga ursang ko‘kka sapchiydigan; A) 1-a, 2-b, 3-c, 4-e, 5-d, 6-f B) 1-a, 2-b, 3-f, 4-e, 5-d, 6-c C) 1-a, 2-b, 3-c, 4-d, 5-e, 6-f D) 1-a, 2-b, 3-e, 4-d, 5-c, 6-f 6 / 40 Qaysi gapdagi modal so‘z fikrga ishonch munosabatini bildiradi? A) Siz, shubhasiz, bu testni yecha olasiz. B) Darhaqiqat, to‘y to‘ydek bo‘lsin. C) Aytishlaricha, uchta davlatda biznesi bor ekan. D) Sizni ham tinch qo‘yishmayapti, chog‘i. 7 / 40 Qaysi gapda 2 o‘rinda imloviy xatolikka yo‘l qo‘yilgan? A) Unutmangki, tanbal, bezori, sharobxo‘r, fosiq kishi manaviy nogiron degan so‘zdir. B) Odam onadan tug‘ilib-oq ma’naviyatli, ma’rifatli bo‘lib qolmasligini yaxshi tushinasiz. C) Do‘stim, ko‘rmayapsan-da, oy botib, yulduzlar birin-ketin so‘nib borayapti. D) Ona tilimiz orqali biz o‘z fikrimizni shakllantiramiz,o‘ylaymiz, mushohada yurutamiz. 8 / 40 "O'quvchilar sanoq sistemasini o'rganishardi, gohida sanog'idan adashgan bolalar jahl bila ruchkani partaga urardilar." Ushbu gapda nechta fonetik o'zgarish mavjud? A) 5ta B) 8ta C) 7ta D) 6ta 9 / 40 Bazm uyushtirilibdi. Fe’l nisbatini aniqlang. A) majhul nisbat B) orttirma nisbat C) birgalik nisbat D) o‘zlik nisbat 10 / 40 Shu sevinch ikkovlariga ham kuch-g‘ayrat, ham dadillik baxsh etardi. Mazkur gapda qatnashgan mavhum otlar haqidagi qaysi ma’lumot to‘g‘ri emas? A) Gapdagi mavhum otlar otlarning tuzilishiga ko‘ra ikki turiga oiddir. B) Gapdagi yasama mavhum otlar har xil turkumga oid so‘zdan yasalgan. C) Gapdagi mavhum otlar ikki xil gap bo‘lagi vazifasida kelgan. D) Gapdagi barcha mavhum otlar hokim qismga bitishuv usulida birikkan. 11 / 40 O`tkir Hoshimovning “Dunyoning ishlari” qissasi haqida berilgan ma`lumotlardan noto`g`risini toping A) 1.2 B) 1.3 C) 1.4 D) 2.4 12 / 40 Quyidagi qaysi javobda “ayirmoq” so`zi “xillab alohidalamoq” ma`nosida kelyapti? A) Bobo Qambar dutorga loyig`ini ayirib olib, yo`nib charxlayapti. B) Shoymurod o`ttizdan o`n beshni ayirdi. C) Sardor janjallashyotgan o`quvchilarni ayira boshladi. D) Gulhayo sovchi kelganini eshitib, es-hushidan ayrila yozdi. 13 / 40 Muqimiy “Sayohatnoma”sidagi qaysi misralar orqali zamondoshlarini achchiq haqiqatdan ogoh etadi? A) Chаrchаshni bilmаs yursаlаr, Purzo‘r kеtmоn ursаlаr, Vаqti nаmоzgа kеlsаlаr, Mаsjid sоrigа lаng ekаn. B) Mа’yus bоrdim “Zоhidоn”, Bir ko‘chа kеtgunchа do‘kоn, Sho‘х оdаmi, ichmаy piyon, Mаst, оtаsi bеzоr ekаn. C) Undа bo‘lus G‘оzi dеdi, Hаm mufti, hаm qоzi dеdi. Yurt bаrchа nоrоzi dеdi, Qilg‘оn ishi оzоr ekаn.arga yo'l qo'ymang. D) Hаr yеrdа yotgаn хоr-u хаs, Ko‘zgа tikаn yakrаng ekаn. 14 / 40 Tog`ay Murodning “Otamdan qolgan dalalar” romani qahramonlari haqidagi ma`lumotlarni moslashtiring. A) 1-a; 2-c; 3-b; B) 1-c; 2-b; 3-a; C) 1-b; 2-a; 3-c; D) 1-b; 2-c; 3-a; 15 / 40 Tilimizga boshqa tildan kirib kelgan so`zlarning butunlay singib ketishi yoki singib kelmasligiga ko`ra javoblarni moslashtiring. A) 1-d; 2-c; 3-b; 4-a; B) 1-c; 2-a; 3-d; 4-b; C) 1-c; 2-a; 3-b; 4-d; D) 1-c; 2-d; 3-a; 4-b; 16 / 40 Mirmuhsinning quyidagi qaysi asarlarida zulm-u zo‘ravonlikga qarshi kurashgan shaxslarning o‘ziga xos obrazlari yaratilgan? A) «Ziyod va Adiba», «Jamila», «Oq marmar» B) «Jamila», «Me’mor», «Turon malikasi» C) «Tungi chaqmoqlar», «Ilon o‘chi», «Chotqol yo‘lbarsi» D) «Oq marmar», «Cho‘ri», «Tungi chaqmoqlar» 17 / 40 ...yomon bilan yurmagan, yomon joyda turmagan ekanlar. Ushbu ta`rif qaysi asarda keltirilgan va qaysi personajlarga nisbatan qo`llangan? A) “Uch og`a-ini botirlar” ertagida botirlar B) “Mehrobdan chayon”da Anvarning o`rtoqlari C) “Uloqda” hikoyasida Turg`unning o`rtoqlari D) “Ravshan” dostonida kallar 18 / 40 1. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga yuzlandi. Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: − Sen hech nahv o‘qiganmisan? − Yo‘q men johil bir qayiqchiman. Olim: − E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga qaradi. 2. Shu vaqt dovul turdi. Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: − Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: − Voh, voh, sen umringni behuda sarflabsan. 3. Hozir butun umring ketdi. Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”si asosida tayyorlangan ushbu matnni o‘qing va raqamlab ko‘rsatilgan bandlarida ro‘y bergan xatoliklar turi moslashtirib ko‘rsatilgan to‘g‘ri javobni belgilang. a) imloviy xatolik; b) ishoraviy xatolik (punktuatsion); c) uslubiy xatolik (qo‘shimcha qo‘llash bilan bog‘liq xatolik). A) 1-c, 2-b, 3-a B) 1-b, 2-a, 3-c C) 1-a, 2-c, 3-b D) 1-b, 2-c, 3-a 19 / 40 1995-yil 24-avgustda qabul qilingan imlo qoidalari ko`ra qaysi qatorda narsaning biror maqsad, ish uchun mo’ljallanganligini bildiruvchi qo’shma ot berilmagan? A) qiymataxta B) ko’zoynak C) qizilishton D) tokqaychi 20 / 40 1. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga yuzlandi. Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: − Sen hech nahv o‘qiganmisan? − Yo‘q men johil bir qayiqchiman. Olim: − E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga qaradi. 2. Shu vaqt dovul turdi. Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: − Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: − Voh, voh, sen umringni behuda sarflabsan. 3. Hozir butun umring ketdi. Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”si ma’lumotlari asosida tayyorlangan ushbu matnni o‘qing va matnning uchinchi bandida nechta ravish ishtirok etgan? A) 3 ta B) 4 ta C) 2 ta D) 5 ta 21 / 40 Saodat soatini soatsozga sozlatdi. Ushbu tez aytishdagi so`z yasovchi qo`shimchalar tarkibida nechta jarangli sirg`aluvchi undoshlar bor? A) 1 ta B) Bunday qo`shimcha mavjud emas C) 3 ta D) 2 ta 22 / 40 Charchamang, ko‘zlarim, boqay to'yguncha, Bu zavq daryosidan shimir, ey ko'ngil. Ushbu parchada qatnashgan fe’llar haqidagi qaysi fikr to‘g‘ri emas? A) Sifatdosh shaklidagi o‘timsiz fe’l qatnashgan. B) Asosi o‘z shakldoshiga ega bo‘lgan ravishdosh qatnashgan. C) Ushbu gapda hokim qismga bitishuv usulida tobelangan fe’l qatnashgan. D) Ushbu gapdagi kesim vazifasida kelgan fe’llar buyruq-istak maylida qo‘llangan. 23 / 40 Qaysi qatordagi gapda olmosh shaxs oti o`rnida kelgan? A) Shuni bildimki, sensiz hech narsani uddalay olmas ekanman. B) Ustozimiz juda mehribonlar, shuning uchun barchamiz ularni yaxshi ko`ramiz. C) Men Azimdan qo`rqmayman, shunchaki uni hurmat qilaman. D) Bugun o`ntasini yozishga ulgurdim, ertaga ham shuncha yoza olsam, ishim o`ylaganimdan ko`ra tezroq yakunlanar ekan. 24 / 40 “Me’mor” romanida “podsholarga yaqin yurmoq ajdarga yaqin yurmoqlikdan xavflidir”, - deb kim aytgan? A) Najmiddin Buxoriy B) Zulfiqor C) Nizomiddin D) Zavrak 25 / 40 E.Vohidovning qaysi asarida xalqlar, millatlar, dinlar o’rtasidagi nizolar bashariyatga naqadar katta falokatlar olib kelishi teran tasvirlangan? A) “Ruhlar isyoni” B) “Nido” C) “Palatkada yozilgan doston” D) “Quyosh maskani” 26 / 40 Qaysi so`zning asosi quyi keng unlilar va jarangli undoshlardan tashkil topgan? A) ma`nodosh B) qanotli C) qo`nim D) noo`rin 27 / 40 Shunda arilar bularning ahvolini ko`rib, bular ham bizga o`xshagan och qolganlardan ekan, deb qayoqqa ketishayotganini so`rabdi. (“Susambil”) Ushbu gapda jami necha marta fonetik hodisa kuzatilgan? A) 2 ta B) 4 ta C) 3 ta D) 1 ta 28 / 40 Qaysi gapda yasama sifatning asosi faqat portlovchilardan iborat? A) Ishonchli manbalarga tayanib ish ko`rdik B) Negadir yuzing so`lg`in, nima bo`ldi senga? C) Osmon shunday tiniqki, qarab to`ymaysan. D) Qaynoqqina choy damlab keling. 29 / 40 N. Dumbadzening zamonaviy mavzudagi qaysi asarlarida insonlarning bir-biriga munosabatidagi odamiylik, oqibat singari fazilatlar ulug'langan? A) «Men, buvim, Iliko va Illarion», «Abadiyat qonuni» B) «Qishloq bolalari», “Abadiyat qonuni” C) «Quyoshni ko‘ryapman», «Kukaracha» D) «Oq bayroqlar», «Quyosh kechasi» 30 / 40 Tog’ning ko’rki tosh bilan, odamning ko’rki bosh bilan. Ushbu maqolda qaysi so’z turkumiga oid so’zlar ishtirok etgan? A) ot, sifat, bog’lovchi B) ot, sifat, ko’makchi C) ot, bog’lovchi D) ot, ko’makchi 31 / 40 Aruz vaznidagi ramal bahrining asosiy bosh rukni qaysi? A) mafoil B) faulun C) mafoiylun D) foilotun 32 / 40 “Kamlikning kamoli bordir, Manmanlikning zavoli bordir…”, “O`zingdan kattani uchratsang pir bil, O`zingni er bilsang, birovni sher bil…” kabi hikmat darajasiga ko`tarilgan baytlar qaysi dostonda uchraydi? A) “Rustamxon” B) “Alpomish” C) “Ravshan” D) “Kuntug`mish” 33 / 40 Haqiqatdan qo`rqqan odam yolg`onning panasiga berkinadi. Berilgan gap haqida qaysi fikr to`g`ri? A) gap tarkibida barcha bo`laklar kesimga to`g`ridan to`g`ri (bevosita)bog`langan. B) gapda o`zlik nisbatidagi fe`l qatnashgan C) gap tarkibida otlashgan sifat qatnashgan D) gap tarkibida otlashgan sifatdosh qatnashgan 34 / 40 Quyidagi vazifadosh ko`makchilardan nechtasi ot turkumidan hosil bo`lgan? Ost, tomon, oldin, yon, ust, orqa, so`ng, atab. A) 4 tasi B) 3 tasi C) 2 tasi D) 5 tasi 35 / 40 Adabiy nutqning sofligiga putur yetkazuvchi unsurlar qaysilar? 1)shevaga xos so`z, ibora, grammatik shakllar, urg`u va talaffuz; 2)o`rinsiz qo`llangan chet so`z va so`z birikmalari (varvarizmlar); 3)dag`al, haqorat so`z va iboralar (vulgarizmlar); 4)“ishlamaydigan” yoki parzit so`zlar; 5)idoraviy so`z va iboralar (kanselyarizmlar). A) 1, 2, 3, 4, 5 B) 3, 4 C) 2, 3, 4 D) 1, 2, 3, 4 36 / 40 1989–1998 yillarda xalqimiz istiqlolining ilk nishonalaridan biri – “Cho‘lpon” nashriyotida bosh muharrir, direktor bo‘lib ishlagan ijodkorning asari qaysi qatorda berilgan? A) “Sartarosh qo`shig`i” B) “Tug`ishganlar qaytdi ” C) “Atrofimizdagi qiziqchilar” D) “Tandir haqida ertak” 37 / 40 Berilgan misralarning qaysi birida tardi aks san`ati qo`llangan? A) Kuchum yetguncha ko`p qildim vafolar Vafoli qulni asrar podshohlar podshohlar B) Menga dushvor erur sensiz tirilmoq, Senga men bo`lmasam ey jon, ne g`amdur C) Zulfung cheriki jamol mulkin, Oldi ko`zing ittifoqi birla D) Ko`z yoshim tuproq ila gar qotila Kelmagayman javridin haqqo tila 38 / 40 Vazifasi jihatidan bir turga mansub bo’lgan qo`shimchalar ketma-ket qo’shilgan so’zni aniqlang. A) oqishroq B) qizdirsa C) ko`rsat D) isitkich 39 / 40 “Kecha va kunduz” asarida domla – imom Ibrohim Xalilulloh to`g`risida kimdan dalil keltiradi? A) Yassaviydan B) Muqimiydan C) So`fi Olloyordan D) Mashrabdan 40 / 40 Qaysi gap tarkibida fe`l yasovchi qo`shimcha bilan omonim bo`la oladigan fe`llarning munosabat shakli qatnashmagan? A) Farovonlik istasang, baxtli bo`lganingda ham do`st-yor orttir. B) O`sha paytlar u Toshkentda yashardi. C) Yaxshi gap bilan ilon inidan chiqar. D) Uning sovuqdan lablari ko`karib ketgan. O'rtacha ball 57% 0% Testni qayta ishga tushiring Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster Ona tili va adabiyot attestatsiya