Ona tili va adabiyot attestatsiya №13 Fevral 5, 2024 da chop etilgan InfoMaster tomonidan Ona tili va adabiyot attestatsiya №13 ga fikr bildirilmagan. 0% 2 Savol haqida xabar bering Bu savolda nima xato? Siz bo'sh hisobot yubora olmaysiz. Iltimos, ba'zi tafsilotlarni qo'shing. 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950 Tomonidan yaratilgan InfoMaster Ona tili va adabiyot attestatsiya №13 Attsetatsiya 2024 Ona tili va adabiyot fani ustozlari uchun 1 / 50 1. “Uch og`a-ini botirlar” nimalarni to`g`ri topishdi? 1)to`ng`ich; 2) o`rtancha; 3) kenja; a)shinnidan odam isi kelishini; b) qo`zi go`shti it emgan; c) nonni taxlagan kishining otasi novvoy A) 1-c, 2-a, 3-b B) 1-b, 2-a, 3-c C) 1-a, 2-b, 3-c D) 1-c, 2-b, 3-a 2 / 50 2. Qaysi javobda CHIZIQCHA bilan yozish qoidasiga rioya qilingan? A) ko`p-oz, ko`cha-ko`y, ko`cha-bog`, ko`cha-ko`yda B) alam-sitam, alang-jalanglamoq, uxlabman- qolibman, borasan-qo`yasan. C) pir-pirak, dag`-dag`a, shar-shara, ko`ra-bila, ko`rik- tanlov D) unter-ofitser, kilovatt-soat, hay-haylamoq, gij- gijlamoq 3 / 50 3. Quyida berilgan matndagi qaysi gap(lar)da fikr ochiq ifodalanmagan? Sovchilar odatlari bo‘yicha u yoq-bu yoqdan gapirishib o‘tirdi. Eson qassobni haminqadar eladi. Keyin maqsadga o‘tdi. Singlingning boshiga baxt qushi qo‘nib turibdi, uchirib yubormasang bo‘ldi, qassob, – dedi. Aslini bilmay, so‘z demaslar, naslini bilmay, qiz bermaslar, – dedi qassob. – Kim ekan u? (Tog‘ay Murod) A) Eson□qassobni□haminqadar□eladi. B) Singlingning boshiga baxt qushi qo‘nib turibdi, uchirib yubormasang bo‘ldi. C) Aslini bilmay, so‘z demaslar, naslini bilmay, qiz bermaslar. D) Sovchilar□odatlari□bo‘yicha□u□yoq-bu□yoqdan□ gapirishib□o‘tirdi. 4 / 50 4. Berilgan gaplarning qaysilarida grammatik shakllari notoʻgʻri qoʻllangan javob variantni aniqlang. 1.Yaxshisi, chopqillab chiqqin-da, kesak otib, boyqushni uchirtirib yubor. 2.Koʻl yoqasidan oʻtgan zaxkashning muzdek salqin zaxob suviga qiychuvlashib choʻmilishamiz. (S. Ravshanov) 3.Choyni ichib, maslahatni bitirib, Go`rog`li bu so`zni aytib turibdi. 4.Xalq tarixini oʻrganishi lozim boʻlgan ilmgoh, asosan, Xolidiyning xizmatini oʻtash bilan mashgʻul edi. (T.Malik) A) 1, 2 B) 1, 2, 3, 4 C) 1, 2, 4 D) faqat 4 5 / 50 5. M.Boburning ruboiysi haqida bildirilgan qaysi fikr XATO? Tole’ yoʻqi jonimgʻa baloligʻ boʻldi, Har ishniki ayladim, xatoligʻ bo`ldi. Oʻz yerni qoʻyib Hind sori yuzlandim, Yo Rab, netayin, ne yuz qaroligʻ bo`ldi. A) gʻ undoshi raviy bo`lib kelgan. B) qofiyasi mutloq qofiya hisoblanadi. C) o unlisi raviy bo`lib kelgan. D) iyhom san`ati qo`llangan. 6 / 50 6. Sodiqning ichkilikka mayli yo`q edi, Ulfatga kirib qolgandagina bitta-yarimta og`ziga olmasa, boshqa vaqtlarda esiga ham kelmas edi. Shu yoshga kelib biror shishaning og`zini ochganini bilmaydi, o`zikinida ichilib qolsa ham, kimdir, boshqa odam ochadi. Yuqoridagi matn tarkibidagi ajratib ko`rsatilgan so`zlarning qaysi bo`g`ini URG`ULI bo`g`in hisoblanadi. A) qolgandaginá, bítta-yarimta, kímdir. B) qólgandagina, bítta-yarimta, kímdir. C) qolgandagína, bittá-yarimta, kimdír. D) qolgandágina, bítta-yarimta, kímdir. 7 / 50 7. Matnni o`qing matn asosida berilgan test topshiriqlarini bajaring. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: – Sen hech nahv o‘qiganmisan? Yo‘q men johil bir Olim: E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga Shu vaqt dovul Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: Voh, voh, sen umringni behuda Hozir butun umring Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”si asosida tayyorlangan ushbu matnni o‘qing va raqamlab ko‘rsatilgan bandlarida ro‘y bergan xatoliklar turi moslashtirib ko‘rsatilgan to‘g‘ri javobni belgilang. a) imloviy xatolik; b) ishoraviy xatolik (punktuatsion); c) uslubiy xatolik (qo‘shimcha qo‘llash bilan bog‘liq xatolik). A) 1-b, 2-a, 3-c B) 1-a, 2-c, 3-b C) 1-c, 2-b, 3-a D) 1-b, 2-c, 3-a 8 / 50 8. Do‘stim, devoriy gazetaga maqola yozayotgan Ba’zi so‘zlarni yozishga qiynalyapman. Qanday aytsang, shunday yozavermaysanmi? Baribir, tahririyatimiz a’zolari tekshirib, keyin gazetani chiqarishadi-ku! Yo‘g‘-e, o‘zimiz ishlatadigan so‘zlarimizni ham bilmaydi, Harakat qilganimni uqtirolmayman, “savodsiz ekan”, degan fikr qoladi ularda. Hadeb so‘rayvermaysan-ku? “O‘zbek tilining imlo lug‘ati” kitobing bormi? Yo‘q, shu kitobni sotib olishim Yuqoridagi matnda fonetik hodisaga uchragan so`zlar miqdori nechta? A) 5 ta B) 7 ta C) 6 ta D) 4 ta 9 / 50 9. Xudoyberdi To’xtaboyev qalamiga mansub quyidagi asarlardan qolganlaridan janriga ko’ra farq qiladiganini belgilang. A) “Omonboy va Davronboy sarguzashti” B) “Besh bolalai yigitcha” C) “Mungli ko’zlar” D) “Shirin qovunlar mamlakati” 10 / 50 10. Berilgan gap juftliklarining qaysilarida OMONIM (shakldoshlik) bir xil so`z turkumi doirasida? 1.Salomatlik – tuman boylik. Biz tuman markaziga – sport musobaqasiga bordik. 2.Rang ko‘r, hol so‘r. Ko‘r hassasini bir marta yo‘qotadi. 3. Bir yil tut ekkan kishi yuz yil gavhar teradi. Esing borida biron kasbning etagini tut. 4. Yer – xazina, suv – gavhar. Mehnat qilgan katta yer. 5. Qovun ekkan qovoq olmas. Uning qovog‘idan qor yog‘ilar edi. A) 1, 5 B) 2, 3, 4 C) 1, 2, 4, 5 D) 1, 2, 5 11 / 50 11. Alisher Navoiyning g`azaliga oid quyidagi test topshiriqlarini bajaring. 1.Yo Rab, ulus nihoni emastur nihon sanga, Ne dey nihon g`amimki, erur chun ayon sanga. 2.Qaysi makon aro seni istayki, kavnda Sensiz emas makone-yu, yo`qtur makon sanga. 3.Amringdin ayru tilga takallum yo`q, ne ayb, Gar hamd ayta olmasa, bu bezabon 4.Ey kosh, topsa jonu kungul oncha qurbkim, Jonni kungul, kungulni fido qilsa jon 5.Zohir qilurda hojat erur hazratingda teng Sultoni asr-u soyili bexonumon 6.Izhori ajz etarda janobingda birdurur Neshi sinuq singak bila tili damon 7.Chun pashsha ojiz uldiki, yuz mencha qurbi bor, Hayhot, agar yetarni men etsam gumon 8.Haq sirridin, Navoiy, agar istasang, nishon, Jahd aylagilki, qolmasun avval nishon sanga 9.Yo Rab, bu xasta ulcha tamanno qilibdurur, Chun bora yon sanga, nesi aylay bayon Lug`at: 1.Ulus –odamlar, xalq, qav; 2.Nihon – yashirin; 3. Kavn – dunyo, borliq; 4.takallum – so`zlamoq; 5. Hamd – maqtov; 6.Bezabon – tilsiz; 7.Kosh – koshki; 8.Qurb – yaqin; 9.Hazratingda – oldingda, huzuringda; 10.Soyil – gado; 11. Bexonumon – uy-joysiz. 12.Ajz – ojizlik, bechoralik; 13. Janobingda – oldingda, ta`zimingda; 14.Nesh – nish; 15. Pili damon-fil, haybatli fil; 16.Nishon – belgi; 17. Jahd – kurashmoq, intilish; 18.Tamanno – orzu. Yuqoridagi g`azalning matlasida qanday SHE`RIY SAN`ATLARDAN foydalanilgan? A) tarde aks, tazod B) mukarrar, tazod C) tasbe, takrir D) takrir, tazod 12 / 50 12. Berilgan tasviriy ifodaning muqobili NOTO`G`RI berilgan javobni toping. A) tinchlik himoyachilari – harbiylar B) tinchlik elchilari – kabutarlar C) osoyishtalik posbonlari – ichki ishlar xodimlari D) kelajak bunyodkorlari – quruvchilar 13 / 50 13. Berilgan gaplardan qaysilarida bir so`zda ikki xil fonetik hodisa kuzatilgan? 1.Qo`llari, oyoqlari o`ziga bo`ysunmay, o`z-o`zidan harakatlanar, uni qayoqqadir olg`a eltardi. 2.Agar bu sovuq so`fi kirib kelgan bo‘lmasa, ikki yosh qizning qish bo‘yi to ‘plangan ko‘ngil g‘ashliklari biroz sho‘xik bilan ancha yozilgan bo‘lardi. 3.Bunday yig`loqi qizni oldin sira uchratmagan edim- da. 4.Bunaqangi xotiralar bilan uzoqqa borolmaysan-da, bolam, - dedi, Mo`min bobo. 5.Qo`ylarning o`tloqqa qarab to`xtamasdan yugurganini bilardim, lekin itning o`tloqqa raqab yugurishi menga nimanidir eslatdi, lekin nimaligini anglay olmadim, afsus. A) 3, 4, 5 B) 1, 2, 3, 4, 5 C) 1, 3 D) 1, 3, 4 14 / 50 14. Muqimiy “Sayohatnoma” asarida Qo‘qondan Farg‘onaga qilgan sayohat taassurotlarida qaysi qishloqni “o‘zi xushhavo, odamlari yengilnamo bo‘lganligi uchun bo‘lar-bo‘lmasga bir-birlari bilan jang qilishini ta’kidlaydi”. A) Vodil B) Chimyon C) Qudash D) Yayfan 15 / 50 15. G‘.G‘ulomning ”Shum bola” asaridagi jumlani to`g`ri davom – Kenjatoy o‘g‘lingiz Bo‘riboyvachcha, terakka chiqib chumchuq bolasini olaman deb yiqilib tushib, bir marta «dada» dedi-yu «g‘iyq...» etib jon berdi. Boy gaplarimning keyingi jumlalarini eshitdimi, eshitmadimi, bilmayman… A) Choy ichib turgan piyolasini boshiga urib chakkasini yordi-yu, soqolini yulib dodlay boshladi B) Meni chirpirak qilib quva ketdi. C) Chaynab turgan yaxna tilni yutishga ham darmoni qolmadi. D) Hushidan ketib yiqildi. 16 / 50 16. Quyidagi qaysi gap tarkibida FAQAT TIL OLDI, JARANGLI UNDOSH(lar)dan iborat bo`lgan mustaqil so`z turkumlari soni ko`p. A) Men Sodiq akaning ukalari bo`laman. B) Jannatning shaharga kelishidan eng katta umidi nomi ketgan shifokorda. C) O`zingiz kirib olasizmi yoki olib chiqib bersinmi? D) Uni dalada o`rta yoshlardagi chiyratma ipdek bir xotin qarshi oldi. 17 / 50 17. Matnni o`qing matn asosida berilgan test topshiriqlarini bajaring. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: – Sen hech nahv o‘qiganmisan? Yo‘q men johil bir Olim: E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga Shu vaqt dovul Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: Voh, voh, sen umringni behuda Hozir butun umring Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”sidan olingan ushbu matnning umumiy mazmuni nima haqida? A) kibr haqida B) saxovat haqida C) safar haqida D) ilm zikri haqida 18 / 50 18. Alisher Navoiyning g`azaliga oid quyidagi test topshiriqlarini bajaring. 1.Yo Rab, ulus nihoni emastur nihon sanga, Ne dey nihon g`amimki, erur chun ayon sanga. 2.Qaysi makon aro seni istayki, kavnda Sensiz emas makone-yu, yo`qtur makon sanga. 3.Amringdin ayru tilga takallum yo`q, ne ayb, Gar hamd ayta olmasa, bu bezabon 4.Ey kosh, topsa jonu kungul oncha qurbkim, Jonni kungul, kungulni fido qilsa jon 5.Zohir qilurda hojat erur hazratingda teng Sultoni asr-u soyili bexonumon 6.Izhori ajz etarda janobingda birdurur Neshi sinuq singak bila tili damon 7.Chun pashsha ojiz uldiki, yuz mencha qurbi bor, Hayhot, agar yetarni men etsam gumon 8.Haq sirridin, Navoiy, agar istasang, nishon, Jahd aylagilki, qolmasun avval nishon sanga 9.Yo Rab, bu xasta ulcha tamanno qilibdurur, Chun bora yon sanga, nesi aylay bayon Lug`at: 1.Ulus –odamlar, xalq, qav; 2.Nihon – yashirin; 3. Kavn – dunyo, borliq; 4.takallum – so`zlamoq; 5. Hamd – maqtov; 6.Bezabon – tilsiz; 7.Kosh – koshki; 8.Qurb – yaqin; 9.Hazratingda – oldingda, huzuringda; 10.Soyil – gado; 11. Bexonumon – uy-joysiz. 12.Ajz – ojizlik, bechoralik; 13. Janobingda – oldingda, ta`zimingda; 14.Nesh – nish; 15. Pili damon-fil, haybatli fil; 16.Nishon – belgi; 17. Jahd – kurashmoq, intilish; 18.Tamanno – orzu. Ga`zalning 4-bayti haqidagi qaysi fikr NOTO`G`RI? A) baytda yoyiq radif qo`llangan B) baytda takrir san’ati qo`llangan C) baytda tarde aks san`atidan foydalanilgan D) baytda koshki jon va ko`ngil shunday bir yaqinlikka erishsaki, jonni kungil, kungilni jon senga fido qilsa kabi mazmun ifodalangan. 19 / 50 19. Qaysi gap tarkibida faqat jarangli undosh tushgan? A) Ikkalamiz ham baravariga kulib yubordik. B) Qo`ltig`ida ikkita kitob, egnida kalta yengli ko`ylak, yuzlari gul-gul yonib, turardi. C) Men qayoqdan bilay! Qo`yvor! – deb qo`limdan yulqinib chiqdi-da, qochib ketayotib tilini ko`rsatib qo`ydi. D) Nima qilish kerakligiga sira aqlim yetmasdi. 20 / 50 20. Matnni o`qing matn asosida berilgan test topshiriqlarini bajaring. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: – Sen hech nahv o‘qiganmisan? Yo‘q men johil bir Olim: E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga Shu vaqt dovul Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: Voh, voh, sen umringni behuda Hozir butun umring Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”si asosida tayyorlangan ushbu matnni o‘qing va matnning ajratib ko`rsatilgan(qoraytirilgan) gap tarkibida nechta qorishiq undosh tovush mavjud? A) 2 ta B) 1 ta C) 4 ta D) 3 ta 21 / 50 21. Traktorchilar tashvishlanib qolishdi // oziq-ovqat, yonilg‘i tugayapti. Yuqoridagi gapda // belgi o`rnida qo`llanishi kerak bo`lgan tinish belsi qaysi gap tarkibida ishlatilgan? A) Tartib bilan o‘tqazilgan turli-tuman gullar chaman bo‘lib yotibdi... (Shuhrat) B) Omon ovchining ov sarguzashtlari ko‘plarni qiziqtirardi: ko‘plari hikoya eshitish uchun kelardi. (Sh.Xolmirzayev) C) Yomon til boshga balo keltirar, Yaxshi til davlat, dunyo keltirar. D) «Shoshmang, Ahmadjon», – dedi yigit. (Abdulla Qahhor) 22 / 50 22. Quyidagi qaysi gap tarkibida LABLANMAGAN, YUQORI TOR, OLD QATOR unlisi tushib qolgan? A) Toy burnini jahl bilan tortadi-yu, indamaydi. B) O`zi polvon siyoqli.. Har egni qirday, qarashi to`qaydagi sherday. C) Ana-mana deguncha yomg`ir ham ancha shashtidan tushib qoldi. D) Uning qulog`iga: “Hech kimga, hech qachon seni xafa qildirib qo`ymayman, qizil durrachali sarviqomatim!” – deb pichirlardim. 23 / 50 23. Berilgan gaplarning qaysi birida imloviy xatolik uchramaydi? A) Bahslashish ko`plarning qo`lidan keladi, oddiygina suhbatlashishni esa kamdan-kam kishi uddalaydi. B) Saxovat go`zallikdan ko`ra abzalroq. C) Istamay mutoala qilayotgan talaba – qanoatsiz qush ( S.Sheroziy) D) Bilimsiz kishilarning ko`ngli xurafotga moyil bo`ladi. (Abu Rayhon Beruniy) 24 / 50 24. O‘.Hoshimovning “Dunyoning ishlari” qissasida qaysi obrazga quyidagicha ta’rif berilgan: “Erkaklardek barvasta gavdali, qop-qora bu xotinning yo'g'on ovozi ham, uzun qirra burni, ketmonni yelkasiga tashlagancha etik kiyib g'oz yurishi ham boshqa ayollarga o'xshamas, hatto qoramtir siyrak mo`ylovicha bor edi”. A) Habiba buvi B) Zebi xola C) Sepkilli xola D) Klava xola 25 / 50 25. Quyida berilgan imlo qoidasining bo`limlariga mos TO`G`RI javoblarni toping. A) D B) B C) A D) C 26 / 50 26. Jadvaldagi ijodkor uning asari va janri hamda qahramonlari bilan moslashtiring. A) A B) B C) D D) C 27 / 50 27. Shved olimlari yaqinda tabassum vaqtida ajralib chiqadigan baxt garmonlarini hisoblab Ochiq yuz bilan birgina tabassum qilish 400 dona plitka shokoladni iste’mol qilganchalik samara berar ekan. Endi lotereyada omadingiz kelmasa ham, qulfi dilingizni ochadigan latifa tinglamasangiz ham, do‘ppingizni osmonga otavering. Ko‘nglingiz xush bo‘lsin, axir tabassum tekin-ku! Buning ustiga qora terga botgulik hech qanday quvvat sarflamaysiz. Qarang-a, mana man degan shved olimlari kulgi kuchini endigina aniqlagan bo‘lsalar, Payg‘ambarimiz ( s.a.v.) bir necha yuz yillar oldin tabassum hadya etishning yashirin sirlaridan boxabar bo‘lganlar va doimo tabassumda yurishni maslahat berganlar. („Norbekov.uz“) Yuqorida ajratib ko`rsatilgan iboralarning hech birining ma`nosiga mos kelmaydigan so`z(lar) qaysi qatorda berilgan? A) kutilmaganda B) mamnun qiladigan C) kulib qarash. D) shod bo‘ling 28 / 50 28. Berilgan gaplarning qaysilarida jarangli undoshning jarangli undoshga aylanishi kuzatilgan? 1.Guliranoning bo`yi yetib dong`i butun qishloqqa tarqaldi. 2.Ehtimol, sizda ham shunday hollar bo`lgandir: tun yarmidan oqqanda birdan uyg`onib ketasiz. Shiftga tikilib yotaverasiz, yotaverasiz… 3.Yolg`iz otning changi chiqmas, changi chiqsa ham, dong`i chiqmas. 4.O‘yin-kulgu, askiya yarim kechagacha cho‘zilib ketganini aytaver. 5.Dadam, agar birov bollarni mashinada o`ynataman desa, qo`yaver, o`ynataversin, dedi. 6.Bola og`zi qulog`iga yetib jilmaydi. A) 1, 2, 3, 4, 5 B) 1, 2, 3, 4, 5, 6 C) 2, 4, 5, 6 D) faqat 6 29 / 50 29. Quyidagi qaysi gaplarda kelishik qo‘shimchasining adabiy til me’yorlariga amal qilinmasdan xato qo‘llanishi kuzatiladi? 1.Biz sizni gazeta sharhi bilan tanishtiramiz; 2.Ularga fikrining ravon so‘zlamoqni o‘rgatish kerak; 3.Qadim zamonga Chin mamlakatida bir ulug‘ podshoh bo‘lgan ekan; 4.O‘quvchilarga ot va sifatni farqlash vazifasi topshirildi. A) 1, 4 B) 2, 3, 4 C) 2, 3 D) 1, 2, 3 30 / 50 30. Alisher Navoiyning g`azaliga oid quyidagi test topshiriqlarini bajaring. 1.Yo Rab, ulus nihoni emastur nihon sanga, Ne dey nihon g`amimki, erur chun ayon sanga. 2.Qaysi makon aro seni istayki, kavnda Sensiz emas makone-yu, yo`qtur makon sanga. 3.Amringdin ayru tilga takallum yo`q, ne ayb, Gar hamd ayta olmasa, bu bezabon 4.Ey kosh, topsa jonu kungul oncha qurbkim, Jonni kungul, kungulni fido qilsa jon 5.Zohir qilurda hojat erur hazratingda teng Sultoni asr-u soyili bexonumon 6.Izhori ajz etarda janobingda birdurur Neshi sinuq singak bila tili damon 7.Chun pashsha ojiz uldiki, yuz mencha qurbi bor, Hayhot, agar yetarni men etsam gumon 8.Haq sirridin, Navoiy, agar istasang, nishon, Jahd aylagilki, qolmasun avval nishon sanga 9.Yo Rab, bu xasta ulcha tamanno qilibdurur, Chun bora yon sanga, nesi aylay bayon Lug`at: 1.Ulus –odamlar, xalq, qav; 2.Nihon – yashirin; 3. Kavn – dunyo, borliq; 4.takallum – so`zlamoq; 5. Hamd – maqtov; 6.Bezabon – tilsiz; 7.Kosh – koshki; 8.Qurb – yaqin; 9.Hazratingda – oldingda, huzuringda; 10.Soyil – gado; 11. Bexonumon – uy-joysiz. 12.Ajz – ojizlik, bechoralik; 13. Janobingda – oldingda, ta`zimingda; 14.Nesh – nish; 15. Pili damon-fil, haybatli fil; 16.Nishon – belgi; 17. Jahd – kurashmoq, intilish; 18.Tamanno – orzu. G`azalning 9-baytining nasriy bayoni haqidagi TO`G`RI fikrni toping. A) Yo Rab, odamlarning yashirin siri Sen uchun yashirin emas, barchasi senga ayondir shu bois yashirin g`amimdan nimani so`zlayki, u Senga ayondir. B) Yo Rab, seni qaysi makondan (joydan) izlayki, borliqda Sensiz biror joy topilmaydi, ammo Sening makoning yo`q. C) Yo Rab, agar karamingning bulog`i jush ursa, zamon podshosi-yu uy-joysizning hojatini teng chiqarursan. D) Yo Rab, bu xasta quling, shuncha orzu qilibdir, bu Senga ayondir, uni bayon qilishga hojat bormi? 31 / 50 31. "... maktabdan chiqarib olib, qizimga Ko'kqamish ko‘lida qo‘y sog‘dirib, chorvachilik ilmini o‘rgatayin, qo‘y sog‘moqqa usta bo‘lsin". Xalq dostonlaridagi qaysi ota o‘z farzandi haqida shunday qayg‘urgan? A) Boysari B) Avazxon C) Shoir vazir D) Boybo‘ri 32 / 50 32. Quyidagi ismlar ma’no ko‘chishning qaysi turi asosida vujudga kelgan? Yo‘lbars, Bo‘riboy, Qoplonbek, Feruza, Yoqutoy, Asalxon A) sinekdoxa B) metafora C) metonimiya D) vazifadoshlik 33 / 50 33. Quyidagi qaysi so‘zlarda nuqtalar o‘rniga sirg‘aluvchi jarangsiz lab undosh tovush yoziladi? 1) ta...fiq; 2) ta...tish; 3) ta...sifnoma; 4) bata... sil; 5) ta...siya A) 3, 5 B) 2, 4 C) 1, 2, 4 D) 1, 2, 3, 5 34 / 50 34. Inson tabiatning eng ongli farzandi, uning boyliklarini asrovchi eng oliy xilqat sanaladi, shu bilan birga, inson bu boyliklarni ayovsiz sarflovchi, tabiatni tanazzulga olib boruvchi xilqat ekanligini ham unutmaylik. Berilgan gapdagi fonetik o‘zgarishlar sonini toping. A) 5 ta B) ) 3 ta C) 4 ta D) C 35 / 50 35. Qaysi shoirning g’azalida lirik qahramonning yuzi azbaroyi hijron azobini chekaverganidan sarg’ayib ketib, oltinni yashiradigan darajaga yetdi, ya’ni shunchalik sarg’aydiki, buning oldida tilloning sariqligi hech narsa bo’lmay qoldi, deb ta’riflanadi? A) Navoiy B) Lutfiy C) Bobur D) Atoyi 36 / 50 36. “Ta'lim tеxnologiyasi” nazariyasining shakllanish bosqichlari necha bosqichdan iborat A) 5-bosqich B) 4-bosqich C) 2-bosqich D) 3-bosqich 37 / 50 37. Talim tarbiya berishning suhbat metodiga asos solgan faylasuf. A) Sitseron B) Demosfen C) Suqrot D) Platon 38 / 50 38. Mahorat bu – A) Tug`ma talant yoki nasldan naslga o`tuvchi xususiyat. B) S. O`qituvchilar uchun standart ish usuli. C) Yuqori darajadagi va doimo yuksalib boruvchi tarbiya va o`qitish san’atidan iborat. D) Pedagogik mehnat samarasi. 39 / 50 39. Kеys-stadi ilk marta qayеrda va qachon qo’llanilgan edi? A) Oksford univеrsitеtining huquq maktabida 1880 yilda B) Garvard univеrsitеtining huquq maktabida 1870 yilda C) Garvard univеrsitеtining huquq maktabida 1830 yilda D) Manchеstеr univеrsitеtining huquq maktabida 1870 yilda 40 / 50 40. Axborotli texnologiyalari bu...? A) O’zaro ta’sirlar B) Pedagogik texnologiyaning tarkibiy qismi C) Pedagogikada monitoring D) Nazorat turlari (joriy, oraliq, yakuniy) 41 / 50 41. Hamkorlikdagi o’qishni tashkil etish usullariga qaysi biri kirmaydi? A) «Birgalikda o’qiymiz» B) «Aqliy hujum» C) «O’ylang-juftlikda ishlang-fikr almashing» D) «Arra» 42 / 50 42. O`qituvchining kuzatuvchanlik qobilyati- A) Guruhiy faoliyatni shakllantirish qobilyati. B) O`quvchining ichki dunyosiga kira bilish, o`quvchi shaxsini va uning ruhiy holatini tushuna bilish bilan bog`liq bo`lgan psixologik kuzatuvchanlik qobilyati. C) Bolalarga yaqinlasha olish qobilyati. D) Hamkorlikdagi faoliyatni tashkil etish qobilyati 43 / 50 43. Muomalada verbal ta’sir? A) Xatti-harakatlar orqali ta’sir etish. B) Nutqsiz ta’sir etish. C) So’z orqali ta’sir etish. D) Ko’z qarashlari va xissiy ifoda. 44 / 50 44. Pedagogik muloqot uslublari to’g’ri keltirilgan qatorni toping A) Avtoritar, liberal, demokratik. B) Demokratik, intelektual. C) Avtoritar ,demokratik. D) Liberal, demokratik, trening. 45 / 50 45. O`qituvchining tashkilotchilik qobilyati- A) Guruhiy faoliyatni shakllantirish qobilyati. B) O`quvchilar jamoasini uyushtirsh, jipslashtirish, muhum vaifalarni hal etishga ruhlantirish qobilyati. C) Hamkorlikdagi faoliyatni tashkil etish qobilyati. D) Bolalarga yaqinlasha olish qobilyati. 46 / 50 46. Texnologiya» so’zining lug’aviy ma’nosi? A) «Texne» - mehnat, san’at, «logos» - tushuncha bilim B) «Texne» - san’at, «logos» – tushuncha o’qitish C) «Texne» - mahorat, san’at, «logos» - tushuncha ta’limot D) «Texne» - qobiliyat, san’at, «logos» - tushuncha ta’lim 47 / 50 47. Noverbal nutq turlari to’g’ri keltirilgan qatorni toping? A) Og’zaki va yozma nutq. B) So’z mimika aks sado axborot. C) Mimika, pantomimika nutq, signifikatsiya, daktilogik nutq, morze alifbosi D) Mimika, fantomimika, og’zaki nutq. 48 / 50 48. Metodika bilan pedagogik tehnologiya tushunchalarini izohi qaysi javobda ko`rsatilgan? A) Metodika – bu hususiy pedagogika, tehnologiya esa usullar majmuidir. B) Metodika – metod va usullar majmui, tehnologiya esa ta’lim tamoyillari va qonuniyatlaridir. C) Pedagogik tehnologiya metodikaning tarkibiy qismiga kiradi D) Metodika - bu o`quv jarayonini tashkil etish va o`tkazish bo`yicha tavsiyalar majmuasi; pedagogik tehnologiya – pedagogik muvaffaqiyatni kafolatlay oladigan o`quvchi shahsini shakllantirish jarayonining loyihalash tashkiliy-pedagogik hatti-harakatlar majmuasi; 49 / 50 49. Obro’ orttira olish qobiliyati ko’rsatilgan qatorni toping? A) O’quvchilar jamoasini uyushtirish muhim vazifalarni hal etishga ruhlantirish. B) O’quvchilarga bevosita emotsional irodaviy ta’sir ko’rsatish va obro’ orttira olishidir. C) To’g’ri muomala qila bilish qobiliyati. D) O’z harakatlarining oqibatlarini oldindan ko’rish. 50 / 50 50. O`qituvchi nutq qobilyati – A) Verbal qobiliyati B) To`g`ri muloqot maromlarini egallash qobiliyati C) Paralingvistik ta’sir o`tkazish qobilyati D) Nutq yordamida o`z fikr va tuyg`ularini aniq ifodalash qobilyati. 0% Testni qayta ishga tushiring Fikr-mulohaza yuboring tomonidan Wordpress Quiz plugin Ona tili va adabiyot attestatsiya