Ona tili va adabiyot attestatsiya №13 Fevral 5, 2024 da chop etilgan InfoMaster tomonidan Ona tili va adabiyot attestatsiya №13 ga fikr bildirilmagan. Savol haqida xabar bering Bu savolda nima xato? Siz bo'sh hisobot yubora olmaysiz. Iltimos, ba'zi tafsilotlarni qo'shing. 0% 123 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950 Ona tili va adabiyot attestatsiya №13 Attsetatsiya 2024 Ona tili va adabiyot fani ustozlari uchun 1 / 50 1. Alisher Navoiyning g`azaliga oid quyidagi test topshiriqlarini bajaring. 1.Yo Rab, ulus nihoni emastur nihon sanga, Ne dey nihon g`amimki, erur chun ayon sanga. 2.Qaysi makon aro seni istayki, kavnda Sensiz emas makone-yu, yo`qtur makon sanga. 3.Amringdin ayru tilga takallum yo`q, ne ayb, Gar hamd ayta olmasa, bu bezabon 4.Ey kosh, topsa jonu kungul oncha qurbkim, Jonni kungul, kungulni fido qilsa jon 5.Zohir qilurda hojat erur hazratingda teng Sultoni asr-u soyili bexonumon 6.Izhori ajz etarda janobingda birdurur Neshi sinuq singak bila tili damon 7.Chun pashsha ojiz uldiki, yuz mencha qurbi bor, Hayhot, agar yetarni men etsam gumon 8.Haq sirridin, Navoiy, agar istasang, nishon, Jahd aylagilki, qolmasun avval nishon sanga 9.Yo Rab, bu xasta ulcha tamanno qilibdurur, Chun bora yon sanga, nesi aylay bayon Lug`at: 1.Ulus –odamlar, xalq, qav; 2.Nihon – yashirin; 3. Kavn – dunyo, borliq; 4.takallum – so`zlamoq; 5. Hamd – maqtov; 6.Bezabon – tilsiz; 7.Kosh – koshki; 8.Qurb – yaqin; 9.Hazratingda – oldingda, huzuringda; 10.Soyil – gado; 11. Bexonumon – uy-joysiz. 12.Ajz – ojizlik, bechoralik; 13. Janobingda – oldingda, ta`zimingda; 14.Nesh – nish; 15. Pili damon-fil, haybatli fil; 16.Nishon – belgi; 17. Jahd – kurashmoq, intilish; 18.Tamanno – orzu. Ga`zalning 4-bayti haqidagi qaysi fikr NOTO`G`RI? A) baytda yoyiq radif qo`llangan B) baytda takrir san’ati qo`llangan C) baytda koshki jon va ko`ngil shunday bir yaqinlikka erishsaki, jonni kungil, kungilni jon senga fido qilsa kabi mazmun ifodalangan. D) baytda tarde aks san`atidan foydalanilgan 2 / 50 2. G‘.G‘ulomning ”Shum bola” asaridagi jumlani to`g`ri davom – Kenjatoy o‘g‘lingiz Bo‘riboyvachcha, terakka chiqib chumchuq bolasini olaman deb yiqilib tushib, bir marta «dada» dedi-yu «g‘iyq...» etib jon berdi. Boy gaplarimning keyingi jumlalarini eshitdimi, eshitmadimi, bilmayman… A) Meni chirpirak qilib quva ketdi. B) Hushidan ketib yiqildi. C) Chaynab turgan yaxna tilni yutishga ham darmoni qolmadi. D) Choy ichib turgan piyolasini boshiga urib chakkasini yordi-yu, soqolini yulib dodlay boshladi 3 / 50 3. Berilgan tasviriy ifodaning muqobili NOTO`G`RI berilgan javobni toping. A) kelajak bunyodkorlari – quruvchilar B) osoyishtalik posbonlari – ichki ishlar xodimlari C) tinchlik himoyachilari – harbiylar D) tinchlik elchilari – kabutarlar 4 / 50 4. Quyida berilgan imlo qoidasining bo`limlariga mos TO`G`RI javoblarni toping. A) C B) A C) D D) B 5 / 50 5. Xudoyberdi To’xtaboyev qalamiga mansub quyidagi asarlardan qolganlaridan janriga ko’ra farq qiladiganini belgilang. A) “Shirin qovunlar mamlakati” B) “Besh bolalai yigitcha” C) “Omonboy va Davronboy sarguzashti” D) “Mungli ko’zlar” 6 / 50 6. Matnni o`qing matn asosida berilgan test topshiriqlarini bajaring. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: – Sen hech nahv o‘qiganmisan? Yo‘q men johil bir Olim: E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga Shu vaqt dovul Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: Voh, voh, sen umringni behuda Hozir butun umring Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”si asosida tayyorlangan ushbu matnni o‘qing va matnning ajratib ko`rsatilgan(qoraytirilgan) gap tarkibida nechta qorishiq undosh tovush mavjud? A) 3 ta B) 4 ta C) 1 ta D) 2 ta 7 / 50 7. Qaysi gap tarkibida faqat jarangli undosh tushgan? A) Nima qilish kerakligiga sira aqlim yetmasdi. B) Qo`ltig`ida ikkita kitob, egnida kalta yengli ko`ylak, yuzlari gul-gul yonib, turardi. C) Ikkalamiz ham baravariga kulib yubordik. D) Men qayoqdan bilay! Qo`yvor! – deb qo`limdan yulqinib chiqdi-da, qochib ketayotib tilini ko`rsatib qo`ydi. 8 / 50 8. Berilgan gap juftliklarining qaysilarida OMONIM (shakldoshlik) bir xil so`z turkumi doirasida? 1.Salomatlik – tuman boylik. Biz tuman markaziga – sport musobaqasiga bordik. 2.Rang ko‘r, hol so‘r. Ko‘r hassasini bir marta yo‘qotadi. 3. Bir yil tut ekkan kishi yuz yil gavhar teradi. Esing borida biron kasbning etagini tut. 4. Yer – xazina, suv – gavhar. Mehnat qilgan katta yer. 5. Qovun ekkan qovoq olmas. Uning qovog‘idan qor yog‘ilar edi. A) 2, 3, 4 B) 1, 2, 4, 5 C) 1, 5 D) 1, 2, 5 9 / 50 9. Do‘stim, devoriy gazetaga maqola yozayotgan Ba’zi so‘zlarni yozishga qiynalyapman. Qanday aytsang, shunday yozavermaysanmi? Baribir, tahririyatimiz a’zolari tekshirib, keyin gazetani chiqarishadi-ku! Yo‘g‘-e, o‘zimiz ishlatadigan so‘zlarimizni ham bilmaydi, Harakat qilganimni uqtirolmayman, “savodsiz ekan”, degan fikr qoladi ularda. Hadeb so‘rayvermaysan-ku? “O‘zbek tilining imlo lug‘ati” kitobing bormi? Yo‘q, shu kitobni sotib olishim Yuqoridagi matnda fonetik hodisaga uchragan so`zlar miqdori nechta? A) 4 ta B) 6 ta C) 7 ta D) 5 ta 10 / 50 10. Jadvaldagi ijodkor uning asari va janri hamda qahramonlari bilan moslashtiring. A) A B) B C) C D) D 11 / 50 11. Berilgan gaplarning qaysi birida imloviy xatolik uchramaydi? A) Saxovat go`zallikdan ko`ra abzalroq. B) Bahslashish ko`plarning qo`lidan keladi, oddiygina suhbatlashishni esa kamdan-kam kishi uddalaydi. C) Bilimsiz kishilarning ko`ngli xurafotga moyil bo`ladi. (Abu Rayhon Beruniy) D) Istamay mutoala qilayotgan talaba – qanoatsiz qush ( S.Sheroziy) 12 / 50 12. Qaysi javobda CHIZIQCHA bilan yozish qoidasiga rioya qilingan? A) pir-pirak, dag`-dag`a, shar-shara, ko`ra-bila, ko`rik- tanlov B) ko`p-oz, ko`cha-ko`y, ko`cha-bog`, ko`cha-ko`yda C) unter-ofitser, kilovatt-soat, hay-haylamoq, gij- gijlamoq D) alam-sitam, alang-jalanglamoq, uxlabman- qolibman, borasan-qo`yasan. 13 / 50 13. Shved olimlari yaqinda tabassum vaqtida ajralib chiqadigan baxt garmonlarini hisoblab Ochiq yuz bilan birgina tabassum qilish 400 dona plitka shokoladni iste’mol qilganchalik samara berar ekan. Endi lotereyada omadingiz kelmasa ham, qulfi dilingizni ochadigan latifa tinglamasangiz ham, do‘ppingizni osmonga otavering. Ko‘nglingiz xush bo‘lsin, axir tabassum tekin-ku! Buning ustiga qora terga botgulik hech qanday quvvat sarflamaysiz. Qarang-a, mana man degan shved olimlari kulgi kuchini endigina aniqlagan bo‘lsalar, Payg‘ambarimiz ( s.a.v.) bir necha yuz yillar oldin tabassum hadya etishning yashirin sirlaridan boxabar bo‘lganlar va doimo tabassumda yurishni maslahat berganlar. („Norbekov.uz“) Yuqorida ajratib ko`rsatilgan iboralarning hech birining ma`nosiga mos kelmaydigan so`z(lar) qaysi qatorda berilgan? A) kutilmaganda B) mamnun qiladigan C) shod bo‘ling D) kulib qarash. 14 / 50 14. Matnni o`qing matn asosida berilgan test topshiriqlarini bajaring. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: – Sen hech nahv o‘qiganmisan? Yo‘q men johil bir Olim: E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga Shu vaqt dovul Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: Voh, voh, sen umringni behuda Hozir butun umring Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”sidan olingan ushbu matnning umumiy mazmuni nima haqida? A) kibr haqida B) safar haqida C) ilm zikri haqida D) saxovat haqida 15 / 50 15. Berilgan gaplardan qaysilarida bir so`zda ikki xil fonetik hodisa kuzatilgan? 1.Qo`llari, oyoqlari o`ziga bo`ysunmay, o`z-o`zidan harakatlanar, uni qayoqqadir olg`a eltardi. 2.Agar bu sovuq so`fi kirib kelgan bo‘lmasa, ikki yosh qizning qish bo‘yi to ‘plangan ko‘ngil g‘ashliklari biroz sho‘xik bilan ancha yozilgan bo‘lardi. 3.Bunday yig`loqi qizni oldin sira uchratmagan edim- da. 4.Bunaqangi xotiralar bilan uzoqqa borolmaysan-da, bolam, - dedi, Mo`min bobo. 5.Qo`ylarning o`tloqqa qarab to`xtamasdan yugurganini bilardim, lekin itning o`tloqqa raqab yugurishi menga nimanidir eslatdi, lekin nimaligini anglay olmadim, afsus. A) 1, 2, 3, 4, 5 B) 1, 3, 4 C) 3, 4, 5 D) 1, 3 16 / 50 16. Traktorchilar tashvishlanib qolishdi // oziq-ovqat, yonilg‘i tugayapti. Yuqoridagi gapda // belgi o`rnida qo`llanishi kerak bo`lgan tinish belsi qaysi gap tarkibida ishlatilgan? A) Yomon til boshga balo keltirar, Yaxshi til davlat, dunyo keltirar. B) Tartib bilan o‘tqazilgan turli-tuman gullar chaman bo‘lib yotibdi... (Shuhrat) C) Omon ovchining ov sarguzashtlari ko‘plarni qiziqtirardi: ko‘plari hikoya eshitish uchun kelardi. (Sh.Xolmirzayev) D) «Shoshmang, Ahmadjon», – dedi yigit. (Abdulla Qahhor) 17 / 50 17. Quyidagi qaysi gaplarda kelishik qo‘shimchasining adabiy til me’yorlariga amal qilinmasdan xato qo‘llanishi kuzatiladi? 1.Biz sizni gazeta sharhi bilan tanishtiramiz; 2.Ularga fikrining ravon so‘zlamoqni o‘rgatish kerak; 3.Qadim zamonga Chin mamlakatida bir ulug‘ podshoh bo‘lgan ekan; 4.O‘quvchilarga ot va sifatni farqlash vazifasi topshirildi. A) 2, 3, 4 B) 1, 2, 3 C) 1, 4 D) 2, 3 18 / 50 18. Muqimiy “Sayohatnoma” asarida Qo‘qondan Farg‘onaga qilgan sayohat taassurotlarida qaysi qishloqni “o‘zi xushhavo, odamlari yengilnamo bo‘lganligi uchun bo‘lar-bo‘lmasga bir-birlari bilan jang qilishini ta’kidlaydi”. A) Qudash B) Yayfan C) Chimyon D) Vodil 19 / 50 19. M.Boburning ruboiysi haqida bildirilgan qaysi fikr XATO? Tole’ yoʻqi jonimgʻa baloligʻ boʻldi, Har ishniki ayladim, xatoligʻ bo`ldi. Oʻz yerni qoʻyib Hind sori yuzlandim, Yo Rab, netayin, ne yuz qaroligʻ bo`ldi. A) iyhom san`ati qo`llangan. B) qofiyasi mutloq qofiya hisoblanadi. C) o unlisi raviy bo`lib kelgan. D) gʻ undoshi raviy bo`lib kelgan. 20 / 50 20. Sodiqning ichkilikka mayli yo`q edi, Ulfatga kirib qolgandagina bitta-yarimta og`ziga olmasa, boshqa vaqtlarda esiga ham kelmas edi. Shu yoshga kelib biror shishaning og`zini ochganini bilmaydi, o`zikinida ichilib qolsa ham, kimdir, boshqa odam ochadi. Yuqoridagi matn tarkibidagi ajratib ko`rsatilgan so`zlarning qaysi bo`g`ini URG`ULI bo`g`in hisoblanadi. A) qolgandágina, bítta-yarimta, kímdir. B) qólgandagina, bítta-yarimta, kímdir. C) qolgandaginá, bítta-yarimta, kímdir. D) qolgandagína, bittá-yarimta, kimdír. 21 / 50 21. “Uch og`a-ini botirlar” nimalarni to`g`ri topishdi? 1)to`ng`ich; 2) o`rtancha; 3) kenja; a)shinnidan odam isi kelishini; b) qo`zi go`shti it emgan; c) nonni taxlagan kishining otasi novvoy A) 1-a, 2-b, 3-c B) 1-c, 2-b, 3-a C) 1-b, 2-a, 3-c D) 1-c, 2-a, 3-b 22 / 50 22. Quyidagi qaysi gap tarkibida FAQAT TIL OLDI, JARANGLI UNDOSH(lar)dan iborat bo`lgan mustaqil so`z turkumlari soni ko`p. A) Jannatning shaharga kelishidan eng katta umidi nomi ketgan shifokorda. B) Men Sodiq akaning ukalari bo`laman. C) O`zingiz kirib olasizmi yoki olib chiqib bersinmi? D) Uni dalada o`rta yoshlardagi chiyratma ipdek bir xotin qarshi oldi. 23 / 50 23. Matnni o`qing matn asosida berilgan test topshiriqlarini bajaring. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: – Sen hech nahv o‘qiganmisan? Yo‘q men johil bir Olim: E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga Shu vaqt dovul Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: Voh, voh, sen umringni behuda Hozir butun umring Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”si asosida tayyorlangan ushbu matnni o‘qing va raqamlab ko‘rsatilgan bandlarida ro‘y bergan xatoliklar turi moslashtirib ko‘rsatilgan to‘g‘ri javobni belgilang. a) imloviy xatolik; b) ishoraviy xatolik (punktuatsion); c) uslubiy xatolik (qo‘shimcha qo‘llash bilan bog‘liq xatolik). A) 1-a, 2-c, 3-b B) 1-b, 2-c, 3-a C) 1-c, 2-b, 3-a D) 1-b, 2-a, 3-c 24 / 50 24. Quyidagi qaysi gap tarkibida LABLANMAGAN, YUQORI TOR, OLD QATOR unlisi tushib qolgan? A) Toy burnini jahl bilan tortadi-yu, indamaydi. B) O`zi polvon siyoqli.. Har egni qirday, qarashi to`qaydagi sherday. C) Ana-mana deguncha yomg`ir ham ancha shashtidan tushib qoldi. D) Uning qulog`iga: “Hech kimga, hech qachon seni xafa qildirib qo`ymayman, qizil durrachali sarviqomatim!” – deb pichirlardim. 25 / 50 25. O‘.Hoshimovning “Dunyoning ishlari” qissasida qaysi obrazga quyidagicha ta’rif berilgan: “Erkaklardek barvasta gavdali, qop-qora bu xotinning yo'g'on ovozi ham, uzun qirra burni, ketmonni yelkasiga tashlagancha etik kiyib g'oz yurishi ham boshqa ayollarga o'xshamas, hatto qoramtir siyrak mo`ylovicha bor edi”. A) Klava xola B) Zebi xola C) Sepkilli xola D) Habiba buvi 26 / 50 26. Quyida berilgan matndagi qaysi gap(lar)da fikr ochiq ifodalanmagan? Sovchilar odatlari bo‘yicha u yoq-bu yoqdan gapirishib o‘tirdi. Eson qassobni haminqadar eladi. Keyin maqsadga o‘tdi. Singlingning boshiga baxt qushi qo‘nib turibdi, uchirib yubormasang bo‘ldi, qassob, – dedi. Aslini bilmay, so‘z demaslar, naslini bilmay, qiz bermaslar, – dedi qassob. – Kim ekan u? (Tog‘ay Murod) A) Aslini bilmay, so‘z demaslar, naslini bilmay, qiz bermaslar. B) Singlingning boshiga baxt qushi qo‘nib turibdi, uchirib yubormasang bo‘ldi. C) Sovchilar□odatlari□bo‘yicha□u□yoq-bu□yoqdan□ gapirishib□o‘tirdi. D) Eson□qassobni□haminqadar□eladi. 27 / 50 27. Alisher Navoiyning g`azaliga oid quyidagi test topshiriqlarini bajaring. 1.Yo Rab, ulus nihoni emastur nihon sanga, Ne dey nihon g`amimki, erur chun ayon sanga. 2.Qaysi makon aro seni istayki, kavnda Sensiz emas makone-yu, yo`qtur makon sanga. 3.Amringdin ayru tilga takallum yo`q, ne ayb, Gar hamd ayta olmasa, bu bezabon 4.Ey kosh, topsa jonu kungul oncha qurbkim, Jonni kungul, kungulni fido qilsa jon 5.Zohir qilurda hojat erur hazratingda teng Sultoni asr-u soyili bexonumon 6.Izhori ajz etarda janobingda birdurur Neshi sinuq singak bila tili damon 7.Chun pashsha ojiz uldiki, yuz mencha qurbi bor, Hayhot, agar yetarni men etsam gumon 8.Haq sirridin, Navoiy, agar istasang, nishon, Jahd aylagilki, qolmasun avval nishon sanga 9.Yo Rab, bu xasta ulcha tamanno qilibdurur, Chun bora yon sanga, nesi aylay bayon Lug`at: 1.Ulus –odamlar, xalq, qav; 2.Nihon – yashirin; 3. Kavn – dunyo, borliq; 4.takallum – so`zlamoq; 5. Hamd – maqtov; 6.Bezabon – tilsiz; 7.Kosh – koshki; 8.Qurb – yaqin; 9.Hazratingda – oldingda, huzuringda; 10.Soyil – gado; 11. Bexonumon – uy-joysiz. 12.Ajz – ojizlik, bechoralik; 13. Janobingda – oldingda, ta`zimingda; 14.Nesh – nish; 15. Pili damon-fil, haybatli fil; 16.Nishon – belgi; 17. Jahd – kurashmoq, intilish; 18.Tamanno – orzu. Yuqoridagi g`azalning matlasida qanday SHE`RIY SAN`ATLARDAN foydalanilgan? A) tarde aks, tazod B) tasbe, takrir C) mukarrar, tazod D) takrir, tazod 28 / 50 28. Alisher Navoiyning g`azaliga oid quyidagi test topshiriqlarini bajaring. 1.Yo Rab, ulus nihoni emastur nihon sanga, Ne dey nihon g`amimki, erur chun ayon sanga. 2.Qaysi makon aro seni istayki, kavnda Sensiz emas makone-yu, yo`qtur makon sanga. 3.Amringdin ayru tilga takallum yo`q, ne ayb, Gar hamd ayta olmasa, bu bezabon 4.Ey kosh, topsa jonu kungul oncha qurbkim, Jonni kungul, kungulni fido qilsa jon 5.Zohir qilurda hojat erur hazratingda teng Sultoni asr-u soyili bexonumon 6.Izhori ajz etarda janobingda birdurur Neshi sinuq singak bila tili damon 7.Chun pashsha ojiz uldiki, yuz mencha qurbi bor, Hayhot, agar yetarni men etsam gumon 8.Haq sirridin, Navoiy, agar istasang, nishon, Jahd aylagilki, qolmasun avval nishon sanga 9.Yo Rab, bu xasta ulcha tamanno qilibdurur, Chun bora yon sanga, nesi aylay bayon Lug`at: 1.Ulus –odamlar, xalq, qav; 2.Nihon – yashirin; 3. Kavn – dunyo, borliq; 4.takallum – so`zlamoq; 5. Hamd – maqtov; 6.Bezabon – tilsiz; 7.Kosh – koshki; 8.Qurb – yaqin; 9.Hazratingda – oldingda, huzuringda; 10.Soyil – gado; 11. Bexonumon – uy-joysiz. 12.Ajz – ojizlik, bechoralik; 13. Janobingda – oldingda, ta`zimingda; 14.Nesh – nish; 15. Pili damon-fil, haybatli fil; 16.Nishon – belgi; 17. Jahd – kurashmoq, intilish; 18.Tamanno – orzu. G`azalning 9-baytining nasriy bayoni haqidagi TO`G`RI fikrni toping. A) Yo Rab, agar karamingning bulog`i jush ursa, zamon podshosi-yu uy-joysizning hojatini teng chiqarursan. B) Yo Rab, odamlarning yashirin siri Sen uchun yashirin emas, barchasi senga ayondir shu bois yashirin g`amimdan nimani so`zlayki, u Senga ayondir. C) Yo Rab, bu xasta quling, shuncha orzu qilibdir, bu Senga ayondir, uni bayon qilishga hojat bormi? D) Yo Rab, seni qaysi makondan (joydan) izlayki, borliqda Sensiz biror joy topilmaydi, ammo Sening makoning yo`q. 29 / 50 29. Berilgan gaplarning qaysilarida grammatik shakllari notoʻgʻri qoʻllangan javob variantni aniqlang. 1.Yaxshisi, chopqillab chiqqin-da, kesak otib, boyqushni uchirtirib yubor. 2.Koʻl yoqasidan oʻtgan zaxkashning muzdek salqin zaxob suviga qiychuvlashib choʻmilishamiz. (S. Ravshanov) 3.Choyni ichib, maslahatni bitirib, Go`rog`li bu so`zni aytib turibdi. 4.Xalq tarixini oʻrganishi lozim boʻlgan ilmgoh, asosan, Xolidiyning xizmatini oʻtash bilan mashgʻul edi. (T.Malik) A) 1, 2 B) 1, 2, 3, 4 C) 1, 2, 4 D) faqat 4 30 / 50 30. Berilgan gaplarning qaysilarida jarangli undoshning jarangli undoshga aylanishi kuzatilgan? 1.Guliranoning bo`yi yetib dong`i butun qishloqqa tarqaldi. 2.Ehtimol, sizda ham shunday hollar bo`lgandir: tun yarmidan oqqanda birdan uyg`onib ketasiz. Shiftga tikilib yotaverasiz, yotaverasiz… 3.Yolg`iz otning changi chiqmas, changi chiqsa ham, dong`i chiqmas. 4.O‘yin-kulgu, askiya yarim kechagacha cho‘zilib ketganini aytaver. 5.Dadam, agar birov bollarni mashinada o`ynataman desa, qo`yaver, o`ynataversin, dedi. 6.Bola og`zi qulog`iga yetib jilmaydi. A) faqat 6 B) 2, 4, 5, 6 C) 1, 2, 3, 4, 5, 6 D) 1, 2, 3, 4, 5 31 / 50 31. Quyidagi gapda qanday otlar ishtirok etgan? O‘lmasning onasi uyda o‘tiradi, do‘ppi tikadi. 1) shaxs nomi; 2) shaxs oti; 3) o‘rin-joy nomi; 4) o‘rin-joy oti; 5)narsa oti; 6) faoliyat-jarayon oti; A) 1,2,4,5 B) 1,3,4,6 C) 1,2,3 D) 1,2,3,5 32 / 50 32. Quyidagilar orasidan so‘z yasovchi va shakl yasovchi sifatida o‘zaro omonim bo‘la oladigan qo‘shimchalarni ko‘rsating. 1) -siz, 2) -ona, 3) -lab, 4) -larcha, 5) -xon, 6) be- A) 1, 2, 5 B) 1, 3, 4, 5 C) 1, 2, 3, 5 D) 1, 2, 3, 4, 5, 6 33 / 50 33. Quyida keltirilgan gapdagi yasama so‘zlar qaysi so‘z turkumidan hosil qilingan? Achchiq bilan chuchukni totgan bilar, uzoq bilan yaqinni yurgan bilar. A) ot B) ravish C) sifat D) fe'l 34 / 50 34. Qaysi javobda keltirilgan gapda so‘z qo‘llash bilan bog‘liq xatolikka yo‘l qo‘yilgan? A) Qanotlaring mallarang, jussang kichikligidan ko‘rinarkansan arang. B) Shu chog‘ artilleriya qismlari og‘ir to‘plar bilan ota boshladi. C) Sening vujudingda sirlilikning mavjudligini birinchi bor uchratganimdayoq payqagan edim. D) Asl aynimas, aynisa ham buzilmas. 35 / 50 35. Mashg‘uloti, kasbi-kori bilan bog‘liq qing‘ir ishlarga qo‘l urgan 46 ta shaxs illatlari qaysi asarda fosh etilgan? A) Muqimiy, "Tanobchilar" B) A.Qahhor, "Adabiyot muallimi" C) Muqimiy, "Sayohatnoma" D) Zavqiy, "Hajvi ahli rasta" 36 / 50 36. Pedagogik muloqot uslublari to’g’ri keltirilgan qatorni toping A) Avtoritar ,demokratik. B) Demokratik, intelektual. C) Liberal, demokratik, trening. D) Avtoritar, liberal, demokratik. 37 / 50 37. Zig-zak metodiga to’gri ta’rif berilgan qatorni ko’rsating. A) Solishtirish, taqqoslash, mustahkamlash. B) Ilonizi, uzun chiziq, solishtirish. C) Tushuncha, tikish, chiziq. D) Siniq chiziq, ilonizi, egri-bugri. 38 / 50 38. “Ta'lim tеxnologiyasi” nazariyasining shakllanish bosqichlari necha bosqichdan iborat A) 4-bosqich B) 3-bosqich C) 5-bosqich D) 2-bosqich 39 / 50 39. Texnologiya» so’zining lug’aviy ma’nosi? A) «Texne» - san’at, «logos» – tushuncha o’qitish B) «Texne» - qobiliyat, san’at, «logos» - tushuncha ta’lim C) «Texne» - mahorat, san’at, «logos» - tushuncha ta’limot D) «Texne» - mehnat, san’at, «logos» - tushuncha bilim 40 / 50 40. Obro’ orttira olish qobiliyati ko’rsatilgan qatorni toping? A) O’quvchilarga bevosita emotsional irodaviy ta’sir ko’rsatish va obro’ orttira olishidir. B) O’z harakatlarining oqibatlarini oldindan ko’rish. C) To’g’ri muomala qila bilish qobiliyati. D) O’quvchilar jamoasini uyushtirish muhim vazifalarni hal etishga ruhlantirish. 41 / 50 41. Axborotli texnologiyalari bu...? A) Pedagogikada monitoring B) O’zaro ta’sirlar C) Pedagogik texnologiyaning tarkibiy qismi D) Nazorat turlari (joriy, oraliq, yakuniy) 42 / 50 42. O`qituvchining tashkilotchilik qobilyati- A) Guruhiy faoliyatni shakllantirish qobilyati. B) Bolalarga yaqinlasha olish qobilyati. C) Hamkorlikdagi faoliyatni tashkil etish qobilyati. D) O`quvchilar jamoasini uyushtirsh, jipslashtirish, muhum vaifalarni hal etishga ruhlantirish qobilyati. 43 / 50 43. Muloqot bu – A) Odamning birgalikdagi faoliyatlari extiyojlaridan kelib chiqadigan turli faolliklari mobaynida bir-birlari bilan o’zaro munosabatga kirishish jarayoni B) Shaxslararo munasobatlar tizimi. C) Muloqot o’zaro axbort ayri boshlash jarayoni D) Hamkorlikdagi faoliyat samarasini belgilovchi munosabat jarayoni 44 / 50 44. O`qituvchining kuzatuvchanlik qobilyati- A) O`quvchining ichki dunyosiga kira bilish, o`quvchi shaxsini va uning ruhiy holatini tushuna bilish bilan bog`liq bo`lgan psixologik kuzatuvchanlik qobilyati. B) Guruhiy faoliyatni shakllantirish qobilyati. C) Hamkorlikdagi faoliyatni tashkil etish qobilyati D) Bolalarga yaqinlasha olish qobilyati. 45 / 50 45. Noverbal nutq turlari to’g’ri keltirilgan qatorni toping? A) Og’zaki va yozma nutq. B) So’z mimika aks sado axborot. C) Mimika, fantomimika, og’zaki nutq. D) Mimika, pantomimika nutq, signifikatsiya, daktilogik nutq, morze alifbosi 46 / 50 46. Talim tarbiya berishning suhbat metodiga asos solgan faylasuf. A) Demosfen B) Platon C) Suqrot D) Sitseron 47 / 50 47. Muomalada verbal ta’sir? A) Ko’z qarashlari va xissiy ifoda. B) So’z orqali ta’sir etish. C) Nutqsiz ta’sir etish. D) Xatti-harakatlar orqali ta’sir etish. 48 / 50 48. Muloqot texnologiyasi necha bosqichda olib boriladi. A) 6 B) 8 C) 7 D) 5 49 / 50 49. Metodika bilan pedagogik tehnologiya tushunchalarini izohi qaysi javobda ko`rsatilgan? A) Metodika – bu hususiy pedagogika, tehnologiya esa usullar majmuidir. B) Metodika - bu o`quv jarayonini tashkil etish va o`tkazish bo`yicha tavsiyalar majmuasi; pedagogik tehnologiya – pedagogik muvaffaqiyatni kafolatlay oladigan o`quvchi shahsini shakllantirish jarayonining loyihalash tashkiliy-pedagogik hatti-harakatlar majmuasi; C) Pedagogik tehnologiya metodikaning tarkibiy qismiga kiradi D) Metodika – metod va usullar majmui, tehnologiya esa ta’lim tamoyillari va qonuniyatlaridir. 50 / 50 50. Hamkorlikdagi o’qishni tashkil etish usullariga qaysi biri kirmaydi? A) «Birgalikda o’qiymiz» B) «Aqliy hujum» C) «O’ylang-juftlikda ishlang-fikr almashing» D) «Arra» 0% Testni qayta ishga tushiring Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster Ona tili va adabiyot attestatsiya