Uy » Online olimpiada » Ona tili va adabiyot olimpiada » 10-sinf Ona tili olimpiada №5 Ona tili va adabiyot olimpiadaTuman 2023-2024 o'quv yili 10-sinf Ona tili olimpiada №5 InfoMaster Avgust 19, 2024 439 Ko'rishlar 1 izoh SaqlashSaqlanganOlib tashlandi 1 4 123456789101112131415161718192021222324252627282930 10-sinf Ona tili olimpiada №5 2023-yil 21-oktyabr: 2023-2024 o'quv yilida tuman bosqichida tushgan savollar! 1 / 30 1. Ushbu baytda ostiga chizilgan so‘zlar orqali qanday she’riy san’at qo‘llangan? Mushkin qoshining hay’ati ul chashmi jallod ustina, Qatlim uchun nas keltirur “nun” eltibon “sod” ustina. A) kitobat B) ta’did C) iyhom D) tazod 2 / 30 2. Ul sanamkim suva yaqosinda paritek o‘lturur, G‘oyati nozukligidin suv bila yutsa bo‘lur. Ushbu parcha muallifini toping. A) Atoyi B) Lutfiy C) Yassaviy D) D)Navoiy 3 / 30 3. Berilgan gaplar va ularda ishtirok etgan fe’l shakllari to‘g‘ri moslashtirilgan javobni aniqlang. 1)Inson tabassumi bilan tarbiyasini ko‘rsatganidek, nimaga kulgani bilan saviyasini namoyon qiladi. 2)Odamlar seni bilmasligini qo‘y, o‘zing ko‘pni bila olmasligingdan kuy. a)harakat nomi b)otlashgan sifatdosh c)qo‘shma fe’l d)ko‘makchi fe’lli so‘z qo‘shilmasi e)buyruq mayli f)nisbat shaklini olgan fe’l A) 1-a, d, e; 2-b, c, f B) 1-a, c, e; 2-b, d, f C) 1-b, d, f; 2-a, c, e D) 1-b, c, f; 2-a, d, e 4 / 30 4. Dushmanning hiylasiga aldanma va maddohning maqtovini bir pulga olma, chunki biri makr tuzog‘ini qo‘ygan va ikkinchisi tamagirlik qilgan bo‘ladi. Ushbu gapda haqidagi to‘g‘ri hukmni toping. A) otlashgan so‘zlar bir xil gap bo‘lagi bo‘lib kelgan B) holning faqat bir ma’no turi qo‘llangan C) aniqlovchilar ham vositali, ham vositasiz to‘ldiruvchilarga tobelangan. D) egalar har xil so‘z turkumi bilan ifodalangan. 5 / 30 5. Qaysi qatorda ergashgan qo‘shma gap berilgan? A) Donolar deydiki: «Vaqting ketdi – baxting ketdi». B) Bu daraxtning bo‘yi baland, lekin mevasi kam. C) Shunday yaxshi odatlarimiz borki, ularga hurmat bilan qarash lozim. D) Gapning qisqasi yaxshi, Qisqasidan hissasi yaxshi. 6 / 30 6. Berilgan qaysi gapda qo‘shimcha qo‘llash bilan bog‘liq uslubiy xatolik yuz bergan? A) Yaxshisi, sen ustozning topshiriqlarini bajar; B) Bozordan o‘nta kitoblar sotib oldim. C) Birgalashib maktab hovlisini supurdik; D) Kitobning bitta varag‘i yo‘q ekan; 7 / 30 7. Ariza, rezyume, tilxat, dalolatnoma kabilar, shuningdek, qonun, qaror, nizom, xalqaro hujjatlar qaysi uslubda yoziladi? A) publitsistik B) ilmiy C) rasmiy D) badiiy 8 / 30 8. Qaysi qatorda iboraning izohi NOTO‘G‘RI ? A) Qo‘y og‘zidan cho‘p olmagan – yuvosh; B) Ishning beliga tepmoq – xalal bermoq. C) O‘g‘zining tanobi qochdi – kayfiyati tushmoq; D) Almisoqdan qolgan – juda eski; 9 / 30 9. Quyidagi gapda tushirib qoldirilgan tinish belgilarining o‘g‘ri ketma-ketligini aniqlang. Donishmandlar bunday deganlar Qaroqchi sultondan qo‘rqadi o‘g‘ri posbondan qallob chaqimchidan A) : “ , , . “ B) : “ , , “ . C) − “ , − , “ . D) : “ , − , − “ . 10 / 30 10. Gap haqida berilgan XATO hukmni toping. Qahraton qish kularidan biri edi. Birdan qor yog‘a boshladi. Ob-havoning sovug‘idan, izg‘irinligidan qaltiray boshladim. Shu payt uning – do‘stim Sanjarning ovozi eshitildi. A) Vositali to‘ldiruvchi uyushib kelgan. B) Egasi ma’lum gap ishtirok etgan. C) Egalar bir xil so‘z turkumi bilan ifodalangan. D) Qaratqich aniqlovchi ajratilgan. 11 / 30 11. Ushbu gapda imloviy xato yozilgan so‘z qaysi gap bo‘lagi bo‘lib kelgan. Barchamiz kulishni yaxshi ko‘ramiz! Hayotda buning uchun sabablar talaygina: latifalar o‘qish, komediya janridagi film tomosha qilish yoki do‘stlar bilan maza qilib hangomalashish mumkin. Kulgu immunitetni oshirib, asab tizimini bir maromga olib keladi, umrni uzaytirib, kayfiyat yaxshilanishiga sabab bo‘ladi A) ega B) hol C) kesim D) to‘ldiruvchi 12 / 30 12. Imloviy jihatdan to‘g‘ri yozilgan so‘zlar berilgan qatorni belgilang. A) tim-qora, galma-gal, saranjom-sarishta B) dam-badam, yaxshi-yomon, tip-tiniq C) ko‘pdan-ko‘p, baland-baland, oz-moz D) sap-sariq, yengil-yelpi, qadamba-qadam 13 / 30 13. Ushbu qit’ada haqidagi to‘g‘ri hukmni toping. Tengri xonin ochuq aqida qilib, Xalqdin ro‘zi istagan gumroh Uyladurkim tengiz qirog‘inda Ro‘za ochmoqqa qozg‘oy choh. A) Xalqning roziligini topmagan odam gunohkor bo‘lishi bayon etilgan. B) Inson har qanday holatda ham shoshmasdan ish tutishi kerakligi ta’kidlangan. C) Yaratgandan emas, boshqalardan umidvor bo‘lish noshukurlik ekanligi aytilgan. D) Ro‘za tutilganda dengiz suvidan emas, choh qazib ichilgan suv afzalligi aytilgan. 14 / 30 14. Qaysi qatorda vergul o‘zaro bir xil punktuatsion qoida asosida yozilgan? 1)Ehtimol, sizda ham shunday hollar bo‘lgandir: tun yarmidan og‘ganda birdan uyg‘onib ketasiz. 2)Yigitlar daraxtlarning ostini yumshatdilar, qizlar maktab hovlisini supurdilar. 3)Haqiqiy olimning so‘zi, o‘yi, fikri va ishi bir xil bo‘ladi. 4)Nimalar haqida surasan xayol, ey majnuntol? 5)Soy bo‘yidagi choyxonada, gavjum joyda, Azimjon uchradi. 6)Men uzoq yillardan buyon shu shaharda yashab, o‘qib, ishlab kelyapman. A) 3 va 6 B) 2 va 6 C) 1 va 2 D) 4 va 5 15 / 30 15. Imloviy jihatdan to‘g‘ri yozilgan so‘zlar qatorini aniqlang. A) dimog‘, dovruq, intervyu B) suxandon, manfaat, sovutkich C) koordinata, islohot, mikrorganizm D) jangovar, mutola, shafqat 16 / 30 16. Ushbu she’rdagi NOTO‘G‘RI mulohazani toping Menga qulluq qilma, Yurt tuprog‘in o‘p, Unga qullar emas, fidolar kerak. Uning sen-u mendek shoirlari ko‘p, Buyuk elga endi daholar kerak. Qaddingni baland tut, Bo‘lma serta’zim, Cho‘qqi bo‘lolmasang, mahkam qoya bo‘l. Pillapoya bo‘ldim senga, azizim, Sen ham gal kelganda pillapoya bo‘l... A) Shoir she’r orqali inson oldiga aniq maqsad qo‘yishi va dadil bo‘lishi kerakligini aytadi. B) Shoir pillapoya so‘zi orqali o‘zining oyoqosti bo‘lganligini aytadi. C) Shoir fidolar so‘zi orqali yurtini sevuvchi u uchun borini beruvchi insonlarni nazarda tutadi. D) Shoir yurtga chinakam daholar kerakligini ta’kidlaydi. 17 / 30 17. Ko‘chirma gap qismi ergashgan qo‘shma gap bo‘lgan gapni toping. A) «Hunari va odobi bo‘lmagan kishidan, – deydi Mahmud Koshg‘ariy, – baxt va davlat ketadi». B) Alisher Navoiy shunday demish: «Oz-oz o‘rganib, dono bo‘lur, Qatra-qatra yig‘ilib daryo bo‘lur». C) «Temur tuzuklari»da shunday deb bitilmish: «Tajribamdan ko‘rilgankim, azmi qat’iy, tadbirkor, hushyor, mard va shijoatli kishi mingta tadbirsiz, loqayd kishidan yaxshiroqdur». D) Alisher Navoiy shunday degan: “Befoyda so‘zni ko‘p aytma va foydalig‘ so‘zni ko‘p eshiturdan qaytma”. 18 / 30 18. Gapda mazmun va grammatik jihatdan to‘g‘ri bog‘langan tobe bog‘lanishlar berilgan javobni aniqlang. Jaloliddin Manguberdi mo‘g‘ul bosqinchilariga qarshi kurashda jasorati tufayli buyuk vatanparvar va milliy qahramon sifatida Sharqda va G‘arbda dong taratdi. A) Kurashda dong taratdi, jasorati tufayli B) Kurashda dong taratdi, Jaloliddin Manguberdi dong taratdi C) Vatanparvar va qahramon, qahramon sifatida dong taratdi D) Sharqda va G‘arbda, qahramon sifatida dong taratdi 19 / 30 19. ”Alpomish” dostonida “O‘zbak sen bunday bo‘yni yo‘g‘onlik qilma, g‘aribi go‘riston bo‘lib o‘lma, hali ham qo‘ygin…” deb Apomishga kim aytadi? A) Yartiboy B) Ko‘kaldosh C) Qultoy bobo D) Qorajon 20 / 30 20. Qaysi gapda sintaktik shakl yasovchi qo‘shimchani qo‘llash bilan bog‘liq uslubiy xatolik mavjud? A) Hozirgi kunda o‘zim yoqtirmagan joyda ishlaganman. B) O‘qiladigan qiz butun jamiyatni o‘zgartirishi mumkin, chunki u farzandini ham o‘qitishga harakat qiladi. C) Vatan istiqboli, yurt farovonliligi uchun jonini qurbon qilgan bobolarimiz ruhi hamisha shod bo‘lsin. D) Ba’zilar tananing og‘irligiga bo‘yning mutanosibligini sog‘lomlik va go‘zallik belgisi deb hisoblashadi. 21 / 30 21. Ko‘makchi qaysi qatorda holat ma’nosida qo‘llangan? A) Adham ustoziga mehr bilan qarab turar edi. B) U go‘yo yaqin kishisini ko‘rgandek quvonib ketdi. C) Yoqub xonaga singlisini chaqirish uchun kirgan edi. D) Bobur jilmaygancha do‘sti bilan kirib keldi. 22 / 30 22. Fitratning “Abulfayzxon” dramasidagi ushbu parcha kimning tilidan aytilgan? Men juda yaxshi bilaman: siz shu kun erta Abdumo‘minni ham otasining orqasiga yuborib, taxtini olarsiz. Jiyanim, men Abulfayzxon bilan urushdim, chunki ul haqsizlik qilg‘an edi. Siz bu kun undan ortiq haqsizlik qila turibsiz. Ko‘zim bo‘lsa edi, ertadan boshlab, siz bilan ham urushar edim. Nima qilaykim, ko‘zim yo‘q. A) Qozi Nizom B) Farhod otaliq C) Hakimbiy D) Ibrohimbiy 23 / 30 23. Bosh gapda ifodalangan mazmunning maqsadini bildirgan ergashgan qo‘shma gap berilgan qatorni toping. A) Shu mo‘jaz uyimda yonsin deb chiroq, Ne aziz zotlarga yondashdim gohi. B) Qaysi yerda ilm-u ma’rifat kuchli bo‘lsa, o‘sha yer baxt maskanidir. C) Chin do‘st yurakdan so‘zlar, chunki u sening yomon bo‘lishingni aslo xohlamaydi. D) Zokirjon bo‘lib o‘tgan ishlardan otasini xabardor qilgani poytaxtga jo‘nab ketdi. 24 / 30 24. Qaysi gapda nuqtalar o‘rniga tushum kelishigini ham, chiqish kelishigini ham qo‘llash mumkin? A) Juvon qo‘lidagi olma… ustma-ust bir necha martaba tishladi va chala chaynab yutdi. B) Baxtim… deymi, yo buning aksimi, Munisxon kiyim-kechakni yaxshi ko‘radigan ayol ekan. C) Chollar… biri unga emas, jo‘mragidan hovur chiqayotgan choynakka qarab gap boshladi. D) Shunda u o‘zining hozirgina dala… kelganini esladi. 25 / 30 25. Ilmiy uslubga xos birliklarni aniqlang. 1)sohaga doir terminlar faol qo‘llanadi; 2)ta’rif-qoidalar keltiriladi; 3)bo‘yoqdor birliklar, ibora va maqollardan foydalaniladi; 4)murakkab jumlalar, kirish va kiritmali qurilmalar ko‘p uchraydi. A) 1, 2, 3; B) 3, 4; C) 2, 3, 4. D) 1, 2, 4; 26 / 30 26. O‘zaro ma’nodoshlik hosil qila oladigan so‘zlarni belgilang. A) vafo, sadoqat, sodiq B) tur, nav, tasnif C) band, mashg‘ul, mas’ul D) himoya, mudofaa, muhofaza 27 / 30 27. Qaysi gapda o‘tgan zamon qo‘shimchasi uslubiy ma’no ifodalamagan? A) Shuncha narsani bilding, o‘rganding. Endi unga amal qil. B) Xo‘p, mayli, hozir boshingizni qotirmay, men ketdim. C) Saidxon aka, bu qanday ko‘rgilik-a? Endi men nima qildim. D) Yur, ketdik. Qorning to‘qmi? 28 / 30 28. El qochsa birovdin, el yomoni bil oni, Ahvolida idbor nishoni bil oni, Fe’l ichra ulus baloyi joni bil oni Olam elining yamon yamoni bil oni Ushbu ruboiy haqidagi XATO ma’lumotni toping. A) mutlaq qofiya qo‘llangan; B) radif qo‘llangan; C) a, a, b, a tarzda qofiyalangan. D) undosh tovush raviy bo‘lib kelgan; 29 / 30 29. “Padarkush” dramasidagi domla obraziga to‘g‘ri ta’rif berilgan javobni aniqlang. A) Boylarga nasihat qilish orqali kata boylik va obro‘ga ega bo‘lgan din ulamosi. B) Millat bolalarini faqat shariat ilmini va zarurati diniyani o‘rgatishga chaqirgan shaxs. C) Faqat boylarga nasihat qiladigan, kambag‘allarga e’tibor bermaydigan inson. D) Millat taqdiriga befarq bo‘lmagan, uning kelajagini faqat ilm olishda deb bilgan obraz. 30 / 30 30. Gapdagi ko‘p nuqta o‘rniga mazmun va grammatik jihatdan mos keluvchi yordamchi so‘zni qo‘ying. Alisher Navoiy asarlari o‘zining badiiyligi, mazmundorligi va go‘zalligi bilan Nizomiy Ganjaviy, Sa’diy, Hofiz Sheroziy, Abdurahmon Jomiy asarlaridan ustun turar edi. Shuning uchun uning ustozi Abdurahmon Jomiy Alisher Navoiy ijodi xususida shunday deb yozgan: «Shukrlar bo‘lsinki, u she’rlarini turkiy, … o‘zbek tilida ijod qilgan. Agar u forsiy tilda ijod qilganda, bizning asarlarimizni hech kim o‘qimas edi». A) yoki B) ya’ni C) balki D) hamda 0% Testni qayta ishga tushiring Tomonidan Wordpress Quiz plugin Author: InfoMaster Foydali bo'lsa mamnunmiz