Ona tili va adabiyot attestatsiya №4 Yanvar 29, 2022Yanvar 29, 2022 da chop etilgan InfoMaster tomonidan Ona tili va adabiyot attestatsiya №4 ga fikr bildirilmagan. 0% 0 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334353637383940 Ona tili va adabiyot fanidan attestatsiya savollari №4 1 / 40 old, ko`ra, orqa, qarab,ro`para, deya, oldin, deb,avval, bo`ylab, keyin, so`ng, atab. Ushbu vazifadosh ko`makchilardan nechtasi fe`l so`z turkumidan hosil bo`lgan? A) 5 tasi B) 6 tasi C) 7 tasi D) 10 tasi 2 / 40 Ishlab chiqarilayotgan mahsulot turlarini ko‘paytirish, kengaytirish ma`nosinida qo`llanadigan so`z qaysi qatorda berilgan? A) strategiya B) brifing C) diversifikatsiya D) modernizatsiya 3 / 40 Quyida berilgan gaplarning qaysilarida paronim xatolik jarangsiz undosh o`rniga jarangli undosh qo`llash orqali yuzaga kelgan. 1.Odam tushgan chog`ni uning o‘zi qazigan bo‘ladi. (Nepal xalq maqoli) 2.Ushshoq ham non. (Norveg xalq maqoli) 3.Nokasdan qars olsang, uxlashga qo‘ymaydi. (Ukrain xalq maqoli) 4.Do‘stsiz boshim – tussiz oshim. (O‘zbek xalq maqoli) 5.Mard jonini fido qilsa, qochoq issiz yo‘qolar. (Chuvash xalq maqoli) 6.Bug‘uni uradigan odam uning shohlaridan qochib qutula olmaydi. (Dolgan xalq maqoli) 7.Og‘zini bod ochadigan kishi ko‘p yo‘qotadi. (Shved xalq maqoli) 8.Kichkina teshikdan kirgan nur ham xonani yoriq qiladi. (Yapon xalq maqoli). A) 1, 3, 4, 5, 7, 8 B) 3, 4, 5, 8 C) 2, 6, 8 D) 1, 7 4 / 40 Berilganlardan qaysi birida grammatik moslik buzilgan? A) gulni barglari B) suv ichida cho`milmoq C) kuzdagi boychechak D) mevani ekmoq 5 / 40 Imlo qoidasiga nomuvofiq yozilgan so‘z qatnashgan gapni aniqlang. A) Hamon shamol o‘kirar, osmonning goh u, goh bu burchida chaqmoq yaraqlab, yong‘oq shoxlari shubhali g‘iyqillar, ammo endi bular uni qo‘rqitolmas edi. B) Biroq vaqt ketsa ham, otaning maslahati bilan ish tutganlari yaxshi bo‘ldi, chunki yomontosh darasi ular kutganday mudhish edi! C) Kishining iste’dodi barcha sohada bir xil bo'lavermaydi, chunki yoshlar o‘zi sevgan, qobiliyatiga mos bo'lgan ishni tanlay bilishi kerak. D) Lekin kun isishini kutish haqida gap bo‘lishi ham mumkin emas, chunki havoga ishonish qiyin, eng muhimi, qor ustiga qor yog'ib, dashtda qolib ketishlari ehtimoldan xoli emas. 6 / 40 Shu sevinch ikkovlariga ham kuch-g‘ayrat, ham dadillik baxsh etardi. Mazkur gapda qatnashgan mavhum otlar haqidagi qaysi ma’lumot to‘g‘ri emas? A) Gapdagi yasama mavhum otlar har xil turkumga oid so‘zdan yasalgan. B) Gapdagi barcha mavhum otlar hokim qismga bitishuv usulida birikkan. C) Gapdagi mavhum otlar otlarning tuzilishiga ko‘ra ikki turiga oiddir. D) Gapdagi mavhum otlar ikki xil gap bo‘lagi vazifasida kelgan. 7 / 40 "O'quvchilar sanoq sistemasini o'rganishardi, gohida sanog'idan adashgan bolalar jahl bila ruchkani partaga urardilar." Ushbu gapda nechta fonetik o'zgarish mavjud? A) 5ta B) 7ta C) 8ta D) 6ta 8 / 40 Qaysi gapda to‘ldiruvchi vazifasidagi so‘zda paronim bilan bog‘liq xatolik bor? A) Kimki birovga choh qazisa, unga o‘zi yiqiladi. B) Yomon yo‘ldosh yov bo‘lar, ravon yo‘lda g‘ov bo‘lar. C) Ishning suratini oshirishimiz, kuniga yuz tup olma ko‘chatini o‘tkazishimiz kerak. D) Uzuk va zirak, tillaqosh va zebigardonlardan quti-quti yig‘gan edi. 9 / 40 Ergash gap qismida qo‘shimcha qo‘shilishi ta’sirida tovush tushishi yuz bergan va shunday yozilgan so‘z qatnashgan to‘ldiruvchi ergash gapli qo‘shma gapni toping. A) Hulkar ularni tanirdi, shuning uchun ularga yordamlashdi. B) Shuni bilki, qiynalib erishgan narsalaringning qadri baland bo‘ladi. C) Hayotingda kim uchundir foydali inson bo‘lsang, mana shu sening eng katta yutug‘ingdir. D) Shunisi ma’lumki, mening kasb tanlashimga otam sababchi bo‘lgan. 10 / 40 Qaysi gapda ikki o‘rinda vazifadosh bog‘lovchi ishtirok etgan? A) Kumushbibi endi o‘n yettini qo‘yib, o‘n sakkizga qadam bosganida, bo‘yi ham onasiga yetayozgan edi. B) Siz bilan bunday natijaga erishishimiz uchun tun-u kun mehnat qilishimiz lozim. C) Mol ham davlatingiz bilan emas, balki ilm-hunaringiz, go‘zal xulq-atvoringiz bilan faxrlaning. D) Aql va farosat quyoshga o‘xshaydi,beparvolik tufayli tushish mumkin bo‘lgan dog‘larga o‘rin qolmaydi 11 / 40 “O`z qabohatini ko`rgan kishining o`zgalarning qabohatlarini ko`rmakka vaqti bo`lmas” kabi qissadan hissa Abdulla Avloniyning “Ikkinchi muallim” kitobidagi qaysi qismdan olingan? A) “Saxiylik” B) “Shayx Sa`diy” C) “Yalg`on do`st” D) “Xurus ila bo`ri” 12 / 40 Imloviy xatoliklar bo`yicha javoblarni moslashtiring. A) 1-c; 2-d; 3-a; 4-d; B) 1-c; 2-b; 3-d; 4-a; C) 1-b; 2-d; 3-a; 4-c; D) 1-b; 2-d; 3-c; 4-a; 13 / 40 Quyidagi qaysi javobda –lar qo`shimchasi olib tashlansa, jumla mazmunidagi obrazli tasvir yo`qolib, badiiylik sayozlashadi? A) Allaqayerdandir ayollarning ovozi eshitilyapti. B) Bugun o`quvchilar testni maroq bilan yechishyapti. C) Sovun yuqi qo`llari bilan yuzlarimni, boshlarimni silab yig`ladi. D) Ko`chada ko`p bolalar bir-birlari bilan janjal qilishyapti. 14 / 40 Quyidagi qaysi gapda qattiq so`zining ko`chma ma`nosi bilan antonimlik hosil qiladigan so`z qatnashgan? A) Mohinur mustahkam shisha bilan Mushtariyning boshini yorib qo`ydi. B) Mohinur yumshoq ko`rpachaga cho`zilib o`tiribdi. C) Samandar nafis qo`llari bilan testni bo`yayapti. D) Guruhimizdagi eng saxiy o`quvchi –menga ikki kilogram tandir olib kelgan o`quvchi. 15 / 40 Urush oyoqlagan sayin umidim kuchaya boshladi. Ushbu gapdagi ostiga chizilgan so`zning ma`nodoshi qaysi gapda qo`llangan? A) Bugun testdan so`ng marketolog Gulhayo hamma o`qituvchilarni mehmon qiladi. B) Kuz oxirlab qoldi,lekin hali ham yomg`irdan darak yo`q. C) Bir soatdan keyin Sevinch uydan tandir olib keladi. D) O`quvchilar testni maroq bilan yecha boshlashdi. 16 / 40 N. Dumbadzening zamonaviy mavzudagi qaysi asarlarida insonlarning bir-biriga munosabatidagi odamiylik, oqibat singari fazilatlar ulug'langan? A) «Qishloq bolalari», “Abadiyat qonuni” B) «Quyoshni ko‘ryapman», «Kukaracha» C) «Oq bayroqlar», «Quyosh kechasi» D) «Men, buvim, Iliko va Illarion», «Abadiyat qonuni» 17 / 40 Saodat kampir uni chaqaloqligida xuddi shu supada beshikka belab tebratardi. Uch yoshga kirguncha shu supada bag`rida olib yotgandi. Bo`rixon do`mboqqina bola bo`lgandi. Uni yomon ko`zdan asrasin, deb kiyimlariga tumor-u ko`zmunchoqlar taqib qo`yardi. (“Qora ko`z majnun”) Ushbu gapda jami necha marta fonetik hodisa kuzatilgan? A) 8 ta B) 4 ta C) 7 ta D) 6 ta 18 / 40 Tog’ning ko’rki tosh bilan, odamning ko’rki bosh bilan. Ushbu maqolda qaysi so’z turkumiga oid so’zlar ishtirok etgan? A) ot, bog’lovchi B) ot, sifat, ko’makchi C) ot, ko’makchi D) ot, sifat, bog’lovchi 19 / 40 “Kecha va kunduz” asarida domla – imom Ibrohim Xalilulloh to`g`risida kimdan dalil keltiradi? A) Muqimiydan B) Mashrabdan C) So`fi Olloyordan D) Yassaviydan 20 / 40 Aruz vaznidagi ramal bahrining asosiy bosh rukni qaysi? A) faulun B) mafoil C) mafoiylun D) foilotun 21 / 40 Qaysi gapda yasama sifatning asosi faqat portlovchilardan iborat? A) Qaynoqqina choy damlab keling. B) Osmon shunday tiniqki, qarab to`ymaysan. C) Ishonchli manbalarga tayanib ish ko`rdik D) Negadir yuzing so`lg`in, nima bo`ldi senga? 22 / 40 Quyidagi vazifadosh ko`makchilardan nechtasi ot turkumidan hosil bo`lgan? Ost, tomon, oldin, yon, ust, orqa, so`ng, atab. A) 2 tasi B) 4 tasi C) 3 tasi D) 5 tasi 23 / 40 Qaysi so`zning asosi quyi keng unlilar va jarangli undoshlardan tashkil topgan? A) qanotli B) qo`nim C) ma`nodosh D) noo`rin 24 / 40 Adabiy nutqning sofligiga putur yetkazuvchi unsurlar qaysilar? 1)shevaga xos so`z, ibora, grammatik shakllar, urg`u va talaffuz; 2)o`rinsiz qo`llangan chet so`z va so`z birikmalari (varvarizmlar); 3)dag`al, haqorat so`z va iboralar (vulgarizmlar); 4)“ishlamaydigan” yoki parzit so`zlar; 5)idoraviy so`z va iboralar (kanselyarizmlar). A) 1, 2, 3, 4 B) 2, 3, 4 C) 1, 2, 3, 4, 5 D) 3, 4 25 / 40 1995-yil 24-avgustda qabul qilingan imlo qoidalari ko`ra qaysi qatorda narsaning biror maqsad, ish uchun mo’ljallanganligini bildiruvchi qo’shma ot berilmagan? A) qizilishton B) tokqaychi C) ko’zoynak D) qiymataxta 26 / 40 “Me’mor” romanida “podsholarga yaqin yurmoq ajdarga yaqin yurmoqlikdan xavflidir”, - deb kim aytgan? A) Zavrak B) Zulfiqor C) Nizomiddin D) Najmiddin Buxoriy 27 / 40 Haqiqatdan qo`rqqan odam yolg`onning panasiga berkinadi. Berilgan gap haqida qaysi fikr to`g`ri? A) gap tarkibida otlashgan sifatdosh qatnashgan B) gap tarkibida barcha bo`laklar kesimga to`g`ridan to`g`ri (bevosita)bog`langan. C) gapda o`zlik nisbatidagi fe`l qatnashgan D) gap tarkibida otlashgan sifat qatnashgan 28 / 40 1. Bir kun mag‘rur tilshunos sohilda turgan qayiqqa minib narigi qirg`oqqa o‘tmoqchi bo‘ldi. Sohilda yo‘lovchi kutib turgan qayiqchilardan biriga yuzlandi. Qayiq yaqinlashdi. Olim qayiqqa o‘tirdi. Dengizni tomosha qilib ketayotgan olim qayiqchidan so‘radi: − Sen hech nahv o‘qiganmisan? − Yo‘q men johil bir qayiqchiman. Olim: − E voh, juda xafa bo‘ldim. Demak, yarim umring bexuda o‘tibdi, − deya achinib qayiqchiga qaradi. 2. Shu vaqt dovul turdi. Keyin dengizning o‘rtasida chayqala boshladi, qayiqchi butun kuchi bilan xavfdan qutulish uchun harakat qildi. Bo‘ron borgan sayin kuchayar, qayiq esa cho‘kish arafasiga edi. Shu vaqt qo‘rquvdan dir-dir titrayotgan olimdan qayiqchi so‘radi: − Ey, har narsani bilgan olim do‘stim. Suzishni bilasanmi? Yo‘q javobini olgan qayiqchi: − Voh, voh, sen umringni behuda sarflabsan. 3. Hozir butun umring ketdi. Chunki birozdan keyin qayig‘im cho‘kadi. Yaxshi bilginki: bu yerda hozir nahv (grammatika) emas, mahv ilmi lozim. Agar mahv ilmini bilsang, qo‘rqmasdan dengizga sakra, − dedi. (Jaloliddin Rumiy, “Masnaviy”) Jaloliddin Rumiyning “Masnaviy”si ma’lumotlari asosida tayyorlangan ushbu matnni o‘qing va matnning uchinchi bandida nechta ravish ishtirok etgan? A) 4 ta B) 3 ta C) 5 ta D) 2 ta 29 / 40 Charchamang, ko‘zlarim, boqay to'yguncha, Bu zavq daryosidan shimir, ey ko'ngil. Ushbu parchada qatnashgan fe’llar haqidagi qaysi fikr to‘g‘ri emas? A) Ushbu gapdagi kesim vazifasida kelgan fe’llar buyruq-istak maylida qo‘llangan. B) Asosi o‘z shakldoshiga ega bo‘lgan ravishdosh qatnashgan. C) Ushbu gapda hokim qismga bitishuv usulida tobelangan fe’l qatnashgan. D) Sifatdosh shaklidagi o‘timsiz fe’l qatnashgan. 30 / 40 Vazifasi jihatidan bir turga mansub bo’lgan qo`shimchalar ketma-ket qo’shilgan so’zni aniqlang. A) ko`rsat B) oqishroq C) qizdirsa D) isitkich 31 / 40 Muqimiy “Qoqondan Farg’onaga” qilgan sayohatida qaysi qishloqning odamlarini “charchashni bilmas yursalar, purzor ketmon ursalar, vaqti namozga kelsalar, masjid soriga lang ekan” deya ta’riflaydi? A) Yayfan B) Nursux C) Rafqon D) Beshariq 32 / 40 Shunda arilar bularning ahvolini ko`rib, bular ham bizga o`xshagan och qolganlardan ekan, deb qayoqqa ketishayotganini so`rabdi. (“Susambil”) Ushbu gapda jami necha marta fonetik hodisa kuzatilgan? A) 3 ta B) 1 ta C) 4 ta D) 2 ta 33 / 40 “Kamlikning kamoli bordir, Manmanlikning zavoli bordir…”, “O`zingdan kattani uchratsang pir bil, O`zingni er bilsang, birovni sher bil…” kabi hikmat darajasiga ko`tarilgan baytlar qaysi dostonda uchraydi? A) “Kuntug`mish” B) “Rustamxon” C) “Ravshan” D) “Alpomish” 34 / 40 Quyidagi gapda portlovchi undosh bilan tugagan yopiq bo`g`inlar soni nechta? Ba`zi xo`rozlar raqibni bir choqib, so`ng chekkaga borib tomosha qilib turadi. A) 6 ta B) 3 ta C) 5 ta D) 4 ta 35 / 40 Saodat soatini soatsozga sozlatdi. Ushbu tez aytishdagi so`z yasovchi qo`shimchalar tarkibida nechta jarangli sirg`aluvchi undoshlar bor? A) Bunday qo`shimcha mavjud emas B) 1 ta C) 3 ta D) 2 ta 36 / 40 Qaysi qatordagi gapda olmosh shaxs oti o`rnida kelgan? A) Bugun o`ntasini yozishga ulgurdim, ertaga ham shuncha yoza olsam, ishim o`ylaganimdan ko`ra tezroq yakunlanar ekan. B) Ustozimiz juda mehribonlar, shuning uchun barchamiz ularni yaxshi ko`ramiz. C) Men Azimdan qo`rqmayman, shunchaki uni hurmat qilaman. D) Shuni bildimki, sensiz hech narsani uddalay olmas ekanman. 37 / 40 E.Vohidovning qaysi asarida xalqlar, millatlar, dinlar o’rtasidagi nizolar bashariyatga naqadar katta falokatlar olib kelishi teran tasvirlangan? A) “Ruhlar isyoni” B) “Palatkada yozilgan doston” C) “Quyosh maskani” D) “Nido” 38 / 40 “Ko`p o`tmay, bozorning odatdagi tashvishi, to`poloni boshlandi. Bolalarning qiy-chuvi, sigir-buzoqlarning ma`rashi bilan dallollarning “Bor baraka”si qo`shilib, yaqindagina osoyishtalik hukm surgan qaqroq daryoga bahor toshqinidek jon kirdi”. Ushbu jumlalar qaysi asarda uchraydi? A) “Ravshan” B) “Yulduzli tunlar” C) “Me`mor” D) “Qiyomat qarz” 39 / 40 1989–1998 yillarda xalqimiz istiqlolining ilk nishonalaridan biri – “Cho‘lpon” nashriyotida bosh muharrir, direktor bo‘lib ishlagan ijodkorning asari qaysi qatorda berilgan? A) “Tandir haqida ertak” B) “Tug`ishganlar qaytdi ” C) “Atrofimizdagi qiziqchilar” D) “Sartarosh qo`shig`i” 40 / 40 Mirmuhsinning quyidagi qaysi asarlarida zulm-u zo‘ravonlikga qarshi kurashgan shaxslarning o‘ziga xos obrazlari yaratilgan? A) «Jamila», «Me’mor», «Turon malikasi» B) «Oq marmar», «Cho‘ri», «Tungi chaqmoqlar» C) «Tungi chaqmoqlar», «Ilon o‘chi», «Chotqol yo‘lbarsi» D) «Ziyod va Adiba», «Jamila», «Oq marmar» O'rtacha ball 0% 0% Testni qayta ishga tushiring Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster Ona tili va adabiyot attestatsiya