On tili va adabiyot attestatsiya №7 Fevral 16, 2022Mart 4, 2022 da chop etilgan InfoMaster tomonidan On tili va adabiyot attestatsiya №7 ga fikr bildirilmagan. 0% 1 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334353637383940 OMAD YOR BO'LSIN! On tili va adabiyot fanidan attestatsiya savollari №7 DIQQAT! Endi siz o'z bilmingizni sinab ko'rish bilan birga sertifikatga ham ega bo'lishingiz mumkin. Sertifikat olish uchun barcha ma'lumotlarni to'g'ri kiriting! e-mail manzilini to'g'ri kriting, barcha ma'lumotlar sizga yuboriladi. Testda 76% va undan yuqori natija oling va sertifikatni yuklab oling. 1 / 40 Mirkarim Osimning “Zulmat ichra nur” qissasida qaysi obrazni bir dehqon mo`g`ul-tatarlardan bir qop somon evaziga jonini qutqarib qoladi? A) Ali Yazdiy B) Qosim Anvor C) Jomiy D) Farididdin Attor 2 / 40 Qaysi gapda imloviy xatolikka yo’l qo’yilmagan? A) Sog’lom dunyoqarash kishidan ma’suliyat tuyg’usi bilan yashashni talab qiladi. B) U bilan to’g’ridan-to’g’ri muomalada bo’lmaydiganlar uni “Mavlonov” deb atar edilar. C) Tabiat insonga turli-tuman ne’matlarni in’om etib, unga hayot bag’ishlab turadi. D) Kattalar duosiga sazovor bo’lgan yoshlar bu duo barakasidan doyim bahramand bo’ladilar. 3 / 40 Berilgan hikmatli so`zlardan qaysi biri fikrlar zanjiridan uzilib qolgan? A) Tabiat kimga aql-idrok, bilim bersa, u ezgu ishlar qilishga qo‘l uradi. (Yusuf Xos Hojib) B) Aql tarozisida tortib ko‘rilmagan har qanday bilim asossizdir. (Abu Ali ibn Sino) C) Har bir kishining fe’li va xulq-atvori o‘z oldiga qo‘ygan maqsadiga intilishida namoyon bo‘ladi. (Gyote) D) Insonning eng sharafli va buyuk darajasi uning aqlidir. (Abdurauf Fitrat) 4 / 40 So’zlarning ma’nolarini moslashtiring. A) 1-c, 2-b, 3-a B) 1-a, 2-b, 3-c C) 1-b, 2-c, 3-a D) 1-b, 2-a, 3-c 5 / 40 Ravon so`zlash ko`nikmasini egallamaslik, fikrning quyilib kelmasligi natijasida nutq oqimida yuzaga keladigan uzilishni, qanday bo`lmasin “yopish”, keying gapni o`ylab toppish uchun e-e-e, xo`o`sh, shu, aytaylik ,gap shundaki birliklarini nutqda ko`p qo`llash…? A) parazit so`zlar B) vulgarizm C) kanselarizm D) varvarizm 6 / 40 Qaysi shoir fikricha, farzandlar ham har xil bo’ladi. Onaning baxtiga sherik bo’lib, baxtsizligida yolg’iz tashlab ketadigan farzandlar ham topiladi. Vatanning ham go’zal tabiatini, ko’rkam bog’-rog’larini xush ko’radigan, lekin tashvish-g’amlarini o’ylamaydigan farzndlari yo’q emas deydi? A) M.Jalil B) E.Vohidov C) Avloniy D) A.Oripov 7 / 40 Ul kirib zavraqig’a ayladi azm, Bo’lub ul kema ahli qatlig’a jazm. Ushbu baytda shakl va ma’no munosabatiga ko’ra o’zaro qanday so’zlar qo’llangan? 1.sinonim so’zlar 2. omonim so’zlar 3. paronim soz’lar 4. antonim so’zlar A) 1,3,4 B) 1,2 C) 1,2,3,4 D) 1,2,3 8 / 40 Kardiogramma so’zida nechanchi bo’g’inga urg’u tushadi? A) to’rtinchi bo’g’inga B) uchinchi bo’g’inga C) beshinchi bo’g’inga D) ikkinchi bo’g’inga 9 / 40 Imloviy jihatdan to’g’ri yozilgan so’zlar qatorini aniqlang? A) sazavor, mulaqot B) sazovar, muloqat C) sozovor, muloqot D) sazovor, muloqot 10 / 40 Millatning dahosi, aqli va ruhiyati maqollaridan bilinadi. Ushbu gapda tarkibi faqat til undoshlari va unlilardan iborat bo’lgan nechta so’z qatnashgan? A) 1 B) 4 C) 2 D) 3 11 / 40 Qaysi gapda og’zaki so’zlashuv uslubiga xos unsur kuzatiladi? A) Bahor kelishi bilan bog’larda ko’chat o’tqazish ishlari avj oldi. B) Bahorda yaylovga borganlaringizda og’iz ichgali bemalol tashrif buyurishlaring mumkin. C) Akalari izidan Samarqand borsa, “Ko’nglim shuni xohladi, borib aytinglar otamga”, - deb ularni qaytarib yuborgan ekan. D) Fuqarolar yig’inlari faoliyatini samarali yo’lga qo’yishda jamoatchilik komissiyalarining o’rni sezilarli bo’lyapti. 12 / 40 Haqiqatdan qo`rqqan odam yolg`onning panasiga berkinadi. Berilgan gap haqida qaysi fikr to`g`ri? A) gap tarkibida barcha bo`laklar kesimga to`g`ridan to`g`ri (bevosita)bog`langan. B) gap tarkibida otlashgan sifatdosh qatnashgan C) gap tarkibida otlashgan sifat qatnashgan D) gapda o`zlik nisbatidagi fe`l qatnashgan 13 / 40 Nigora egniga oq xalat kiydi, termometr bilan eshitish trubkasini cho’ntagiga solib, kasallar oldiga ketdi. Ostiga chizilgan so’zning qaysi ma’nodoshi ”vaqtincha deb tasavvur qilinadigan kasal” ma’nosini bildiradi? A) Ham xudo bergan bir o’g’il, bir qizim bor. ularni notob deb eshitdim. B) Bu faqir kasal bo’lsa-chi, suv ham dorudek amal qilib hujrada xasta yotgan do’stini tark etgisi kelmay, qayta-qayta to’xtab xayrlashdi. C) O’lar og’riqning o’lgani yaxshi, uydagilarning tingani yaxshi. D) Shifoli kasal bo’lsa-chi, suv ham dorudek amal qilib, bemor tuzalaverar ekan. 14 / 40 Sen men uchun bir xayol eding, Yaxshi bor, yo yaxshi qol eding. Jon kerakmi- mana, ol endi, Qiynar bo’lsang qiynab to’yding-ku. Berilgan she’riy parchada bir tovushdan iborat qo’shimchalar necha o’rinda qo’llangan? A) 7 B) 6 C) 8 D) 5 15 / 40 Ishq ichra oning fidosi yuz jon, Har jonki, sango fido bo’lubtur. Ushbu baytda qanday she’riy san’at qo’llangan? A) husni ta’lil B) istiora C) iyhom D) tajohul orif 16 / 40 Gahi topdim falakdin notavonlig’, Gahi ko’rdum zamondin komronlig’, Base issig’, sovug’ ko’rdum zamonda, Base achchig’, chuchuk totdim jahonda. Navoiy ushbu baytlarni qaysi asarida keltirgan? A) “Hayrat ul-abror” B) “Mahbub ul-qulub” C) “Muhokamt ul-lug’atayn” D) “Saddi Iskandiry” 17 / 40 Ushbu matnda nechta fonetik o’zgarish mavjud? A) 4ta B) 5ta C) 6ta D) 7ta 18 / 40 Qaysi asar uch xil yakun bilan tugamaydi? A) “ Sahrodagi uy” B) “ Sehrli nog’ora” C) “ Shahzoda Plombir” D) “ Rinaldoning sarguzashtlari” 19 / 40 Qaysi javobda uslubiy xoslangan so’zlarning o’zaro ma’nodoshlik hosil qilishi kuzatiladi? A) Chiroylidir go’yo yosh kelin, Ikki daryo yuvar kokilin. B) Hammamiz quyoshda pishgan jizzamiz, qachon tiz cho’kuvdik, hamon izzamiz. C) Barglarda raqs etar shabboda, O’ynar sabo shaklinda kecha. D) Yurganmisiz birga oy bilan Oqshom payti ko’m-ko’k o’rmonda? 20 / 40 Qaysi gapda o’zaro shakldosh so’zlar qo’llanmagan? A) O’ng qoshi ustidagi kichkina ortiq ham quruq qolmadi, tiniq yuzda “mana men” deb o’z rassomini quvontirdi. // Darrov hovlini o’z bahosidan ancha ortiqqa olibdi. B) Ularning hozirgi hollarini sezib yotgan Kumushning-da qaynab chiqqan ko’z yoshlari ikki chekkasidan yostiqqa oqib tusha boshlandi. // Baqirlab qaynab yotgan dorini birov qoshiq bilan shopirib turdi C) Dunyo ekan… ishq degan savdo Bormi faqat mening boshimda?! // Bir kuni qaynatasi Yodgorga maslahat soldi: “Qachongacha qishli-qirovli kunlardayam loy changallab yurasiz? Savdoga kiring – savdoda ga D) Nazarimda, yuragimning urishini butun dunyo eshitayotgandek edi. // Men dunyoga kelib, dunyo orttirdim. 21 / 40 Qaysi gapda -dir qo‘shimchasi gumon ma’nosini bildirib kelgan? A) Bir vaqtlar meni deb halok bo‘lgan kimdir, Men uning uchun ham yashab yuribman. B) Nadir millat qudratining tamadduni, Amir Temur haykalidan so‘rang buni. C) Ot mindirib kim qaytardi yurtga uni? Jahongiri bexonumon yurt edi bu. D) Taskin berib onam yig‘laydir, Qolganlari yolg‘on yig‘laydir. 22 / 40 “O’tkan kunlar” romanida kimni zamona hokimlarining tuzugi bo’lsa ham, ko’p bo’lmasa ham, ozroq ularning ta’siri bunda hamn bor edi deb aytiladi? A) Musulmonqul B) Xoliqbek C) O’tabboy D) Normuhammad 23 / 40 Orzum shul, o’chmasin yongan charog’ing, Quyoshday nur sochsin chashming-qarog’ing, Magar chinor bo’lsang, chinorday yasha, Bevaqt uzilmasin biror yaprog’ing. Ushbu satrlarda nechta tovush o’zgarish mavjud? A) 4ta B) 2ta C) 5ta D) 3ta 24 / 40 Ushbu matnda qanday xatoliklar kuzatiladi? 1.imloviy xato 2. ishoraviy xato 3.uslubiy xato A) 1.3 B) 1.2 C) 2.3 D) 1,2,3 25 / 40 Dunyo keng, do’stim, sen torlanma, Shashtiga mos tuhsmay xorlanma, Bir zum tin bergil deb zorlanma, O’zi tin izlagan olam bu. Ushbu satrlar muallifi kim? A) E.Vohidov B) A.Oripov C) Zulfiya D) A.Obidjon 26 / 40 Qaysi gapda o’zaro sinonim so’zlar qo’llanmagan? A) Bu mo’ysafid Hotamtoy emas, Valiy emas, keksa, nuroniy B) Yaxshi kayfiyat charchoqni yo’q qiladi, toliqishni ham yo’q iladi.. C) Bog’-rog’larning husn-tarovati shahrimizga ko’rk bag’ishlaydi D) Asror uning qalbida katta dard, alam borligini sezgan edi. 27 / 40 Saodat kampir uni chaqaloqligida xuddi shu supada beshikka belab tebratardi. Uch yoshga kirguncha shu supada bag`rida olib yotgandi. Bo`rixon do`mboqqina bola bo`lgandi. Uni yomon ko`zdan asrasin, deb kiyimlariga tumor-u ko`zmunchoqlar taqib qo`yardi. (“Qora ko`z majnun”) Ushbu gapda jami necha marta fonetik hodisa kuzatilgan? A) 8 ta B) 6 ta C) 7 ta D) 4 ta 28 / 40 Naqqoshlik – xalq amaliy sanatining qadimiy soxalaridan biridir. Naqqoshlikda ustalar tayyorlab beradigan andoza, qolip muxim ahamiyatga ega. Odatda, naqsh, bezakni malakali naqqosh ustalar chizib bergan. Bunday naqshlarni memorchilik, gilamchilik, kashtado‘zlik, kandakorlik kabi soxalarda uchratish mumkin. Naqsh yaratish ustadan did, maxoratdan tashqari katta tajriba va malakani talab qiladi. Shu sababli o‘tmishda naqqoshlar xalq hunarmandlarining eng bilimdon, istedodli qismi hisoblangan. (“Qomus” to‘plamidan) Ushbu parchada necha o`rinda imloviy xatolikka yo`l qo`yilgan? A) 7 B) 6 C) 5 D) 8 29 / 40 Ostingda o’ynaydi chin tulpor oting, Rustamga o’xshaydi shon-u shvakating, Qayerda, mehmonjon, sening elating, Ajdaho nishonim, qaydin bo’larsan? “Go’ro’g’lining tug’ilishi” dostonidan olingan ushbu parchada bu gapni kim aytgan? A) Zaydinoy Go’ro’g’liga B) Xoljuvon Go’ro’g’liga C) Bibi Hilol Ravshanga D) Go’ro’g’li Rayhon arabga 30 / 40 Beg’amlik, beparvolik, o’yin-kulgi yoki ixlos qo’ymaslik nimalarga putur yetkazadi deydi Abay? A) aql va ilmga B) aql va fe’l-atvorga C) aql va vijdonga D) ilm va xulqqa 31 / 40 Quyida keltirilgan gapdagi ma’no ko’chishning turini aniqlang. Men Farmonbibi xonadoniga radiodan keldim. A) vazifadoshlik B) metafora C) sinekdoxa D) metonimiya 32 / 40 Berilgan zid ma’noli so’zlardan qaysilari fe’l so’z turkumiga oid hisoblanadi? 1) mehnatsevar-dangasa 2) kelmoq-ketmoq 3) yolg’onchi-rostgo’y 4) ost-ust 5) toza-iflos 6) qisqa-uzun 7) urush-tinchlik 8) kulmoq-yig’lamoq. A) 2, 8 B) 2, 7 C) 5, 6 D) 1, 3 33 / 40 Uka, qo’zichoqni ushla. Mazkur gapdagi kesim vazifasidagi so’zning ma’nodoshiga shakldosh bo’la oladigan so’z qaysi javobda qatnashgan? A) Cho’ntagidan g’ijimlangan qog’ozni olib unga uzatdi. B) Tut xalq xo’jaligida foydasi eng ko’p tegadigan daraxtlardan biridiur. C) Unaqa mulla emas u, uning nodonligidan Sodiq cholning jahli qo’zidi. D) Raqibini kuch bilan yengolmagach, uni hiyla bilan qo’lga tushiradi. 34 / 40 Darhaqiqat, shunday illatlar borki, ular harom: jamiyatning olg’a qadam qo’yishiga to’sqinlik qiladi. Barcha yomonliklar kaliti va odam umrining kushandasi – “oq ajal”ga ruju qo’yish qanchadan qancha oilalarning buzilib, farzandlarini yetim qolishiga sababchi bo’ladi. Hali balog’at ostonasidan o’tmagan bolalarning qing’ir ish va bezorilikka qo’l urishi esa ota-onalar qaddini egib, sha’nini toptaydi. Bugun raqamli iqtisodiyotga o’tish jarayonining tezlashishi natijasida taraqqiyot kushandasining payi qirqilmoqda. Yoshlarimiz halol va haromnni farqlab olishlari, shubhasiz jamiyatga tushkan qurtlar olamining kamayishiga olib keladi. Insoniyat kelajagiga qora tamg’a bo’lgan bu illatlarni oynayi jahon va hayot ko’zgusi orqali ayovsiz fosh qilish, adolat qo’rg’oni hukmiga topshirish davr talabidir. Ushbu matnda necha o’rinda tasviriy ifoda qo’llangan? A) 6ta B) 7ta C) 8ta D) 9ta 35 / 40 Tarkibidagi har bir so’zning asosi shakldoshlik xususiyatiga ega bo’lgan gapni aniqlang. A) U uyalganidan bir zumda qizardi. B) Yangi olgan shimim tor tikilibdi, yoqmadi. C) To’rt quti pilla boqdik. D) Tepalikda zanglagan temir parchalari ko’rindi. 36 / 40 Bunim yo’q, unim yocq, Uyimda unim yo’q. Ishimda unum yo’q, Aytishga unim yo‘q. Ushbu gapda o‘zaro shakldoshlik hosil qilgan so‘zlar haqidagi qaysi fikr to‘g‘ri? A) Ushbu gapdagi shakldoshlik hosil qilgan so’zlarning barchasi o’zaro bir turkumga mansub so’zlar sanaladi. B) Ushbu gapdagi o’zaro shakldoshlik hosil qilgan so’zlar tub va yasama so’zlar sanaladi. C) Ushbu gapdagi o’zaro shakldoshlik hosil qilgan barcha so’zlarning asoslari bir xil turkumga mansub so‘z sanaladi. D) Ushbu gapdagi o‘zaro shakldoshlik hosil qilgan so’zlar tarkibida vazifasiga ko‘ra faqat bir turga mansub qo’shimchalar qatnashgan. 37 / 40 Qaysi gapdagi xatolik paronimlarni qo’llash bilan bog’liq xatolik emas? A) Uning bunday bezbetlikka hech qachon jurati yetmagan bo’lardi. B) Poygachilar tez suratda harakatlanib, oldingi marralarni ishg’ol etdilar. C) Qishloqning kiraverishida adl teraklar saf tortib turgan uzun ko’cha bor ekan. D) Orif bobo tambur sadosiga mahliyo bo’lib, mayda-chuyda tashvishlarini jindak unutganday bo’ldi. 38 / 40 Qaysi gapning mazmuni fikrlar zanjiridan uzilib qolgan? A) Tadbir bilan mushkul oson bo’lar. B) Qalovini topsang, qor yonar. C) Bilganing daryo bo’lsa, bilmaganing – dengiz. D) Ertangi ishga bugun reja tuz. 39 / 40 Raviy undosh tovush bilan ifodalangan mutlaq qofiyali baytni toping. A) Qaysi gulning men kibi bir andalib zori bor? Qaysi bulbulning seningdek bir guli bexori bor? B) Sipehri husn ichinda moh, sen-sen, Zamona xo’blarga shoh, sen-sen. C) Bo’lmasa jinsi jamolingg’a xaridor oftob, Ne uchun zarpo’shlig’lar aylar izhor oftob. D) Mehnat-u alamlarga mubtalo, Uvaysiyman, Qayda dard eli bo’lsa, oshno Uvaysiyman. 40 / 40 “Yulduzlar mangu yonadi” qissasida kim men raisman, deb o’tirmay olishib keta beradi? A) Xidir polvon B) Normurod polvon C) Bo’ri polvon D) Sanaqul polvon 0% Testni qayta ishga tushiring Baholash mezoni - 75 foiz va undan yuqori ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, oliy malaka toifasi (bosh o’qituvchi lavozimi) saqlansin”; - 75 foizdan past ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tmadi, birinchi malaka toifasi (yetakchi o’qituvchi lavozimi)ga tushirilsin”; - 75 foiz va undan yuqori ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, oliy malaka toifasi (bosh o’qituvchi lavozimi) berilsin”; - 74 foizdan 65 foizgacha ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, birinchi malaka toifasi (yetakchi o’qituvchi lavozimi) saqlansin”; - 65 foizdan kam ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tmadi, ikkinchi malaka toifasi (katta o’qituvchi lavozimi)ga tushirilsin” - 64 foizdan 60 foizgacha ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tdi, ikkinchi malaka toifasi (katta o’qituvchi lavozimi) saqlansin”; - 60 foizdan kam ko’rsatgichga ega bo’lsa - “Attestatsiyadan o’tmadi, mutaxassis (oliy yoki o’rta maxsus, kasb-hunar ma'lumotli o’qituvchi) lavozimiga tushirilsin” Fikr-mulohaza yuboring Author: InfoMaster Ona tili va adabiyot attestatsiya